I många år har framstående techprofiler gång på gång beskrivit hur data är det nya guldet (eller oljan) i den allt mer digitaliserade ekonomin. “Många organisationer har en skattkista av data i källaren som de inte kan använda på grund av olika dataskyddsregelverk. Vi kan låsa upp skattkistan så att man kan skapa värde av data, och samtidigt förbättra dataskyddet för de som finns däri i”, menar Hannes Sjöblad, medgrundare till startup-bolaget Syndata. Syndata har utvecklat en tjänst som möjliggör för kunder att använda ”påhittad” data istället för riktig data, som kan innehålla personuppgifter. Den syntetiska datan (påhittade), kan ha samma statistiska egenskaper som orginaldatan, men innehåller inga riktiga personuppgifter. Den syntetiska datan kan därför till exempel delas eller säljas utan några hinder. Detta skiljer sig från anonymiserad data, där exempelvis namnet anonymiseras men datan i sig fortfarande kommer från en viss person. På så sätt kan datan riskeras att läcka ut genom att samköra med annan databas eller helt enkelt på grund av den mänskliga faktorn. “Det finns lite olika spelare som sysslar med liknande lösningar i Europa men ingen som gör just det vi gör i Sverige eller Norden. Stora företag har möjlighet att göra det vi gör själva, därför ser vi att vi framför allt kan hjälpa små och medelstora bolag att skapa värde från deras datatillgångar”, säger Hannes Sjöblad. Bolaget grundades 2020 och är nu i “proof of concept”-stadie där det testar och validerar sin produkt. Bakom bolaget står medgrundarna Guillermo Padres (teknikchef), Mattias Ripoll (vd) och Hannes Sjöblad (styrelseordförande). Nu stänger bolaget sin första investeringsrunda för att kunna utveckla produkten och växla upp. Totalt tar bolaget in 2,2 miljoner kronor från en rad olika affärsänglar, bland annat Olof Carlstoft, Oskar Axelsson och Siddharth Khullar. “Vi ska bygga vidare på vår tjänst för att kunna lansera på riktigt och börja ‘onboarda’ kunder till jul i år. Vi är ju ett ‘growth case’ så det kommer säkert att bli aktuellt att ta in mer kapital för att kunna växa efter det”, säger Hannes Sjöblad. Planen är att bolaget ska ha en slags SaaS-modell för kunderna. Hannes Sjöblad menar att kunderna inte begränsade till någon särskild nisch eller bransch, så länge som de är datadrivna. “Det kan till exempel vara platsdata från ett telekom-bolag eller ‘churn’-data från en bank som de vill kunna visa för en potentiell samarbetspartner. Huvudproblemet idag är att många inte kan eller vågar använda sin data till dess fulla potential, på grund av risken för att bryta mot GDPR”.