Sök

Från Bingo Rimérs högra hand till (potentiell!) Web3-drottning: "De mest framgångsrika bolagen byggs nu"

RelatableCulture DefinedDigitalisering

Viktoria Wyckman har grundat Culture Defined, en kulturaccelerator inom Web3.

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Viktoria Wyckman lämnade toppjobbet på influencerbolaget Relatable för att utveckla communities i Web3. Här är hennes resa, där hon utan utbildning och helt self made, slängt sig ut i Londons techvärld.

Med nya acceleratorn Culture Defined ska hon hjälpa varumärken att övervinna rädslan för det nya.

“Web3-världen har fått en orättvis uppmålad bild”, säger hon.

Att landa ett jobb på Facebook eller Google var för ett par år sedan lika med att vinna på jackpott. Även om det för vissa fortfarande är den högsta vinsten så har andra spelare seglat upp som de hetaste arbetsgivarna i Silicon Valley – nämligen allt inom Web3.

Det är inte mycket vi vet om det här nya internet idag, förutom att makten och den ekonomiska vinningen kan flyttas från stora techbolag till individer när du äger din egen karaktär. Som rekryteraren Alex Zakupowsky sammanfattar det för Business Insider:

“Det är en så udda kategori. Det betyder allt och ingenting.”

Komiskt nog var det Facebook som lärde gemene man det nya ordet Meta för snart ett år sedan. När jätten bytte namn vittnade de om att det är hit vi måste rikta blickarna. Redan då jobbade över 10.000 av bolagets anställda med utvecklingen av metaverse och man flaggade om investeringar drygt 1,3 miljarder för att utbilda nästa generations kreatörer.

LÄS MER: Blockchain-kartläggning: Här är 19 svenska bolag som bygger web3 (siffrorna, investerarna och planerna framöver)

I London sitter svenskan Viktoria Wyckman väl förberedd. Några månader efter att Facebook blivit Meta lämnar hon toppjobbet som kreativ chef på influencernätverket Relatable i London för att bygga upp ett helt nytt bolag med fokus på Web3. Idag är hon ännu mer övertygad om att detta kommer förändra allt.

Nu släpps Culture Defined, en satsning hon grundat själv, men med god hjälp från bland andra Johan WendnerMohammed AbdulleTherese Nilsson och Martyna Szymniak, med bakgrund som kreatörer och marknadsföring. Bolaget ska äga och driva egna communities och format inom Web3 och samtidigt hjälpa varumärken att hitta nya sätt för att öka sin relevans hos nästa generation. Bland annat har de skapat communitien R/HOOD, ett NFT-medlemskap för kreatörer som ger inträde till en medieplattform, där de kan tjäna pengar på sina egna alster. Mer om det längre ner i texten. 

Viktoria Wyckman tycker att byrå är fel ord att använda för Culture Defined, utan försöker vänja sig vid “kulturaccelerator”. Hon hoppas kunna vara med och driva förändringen av projekt som görs i blockkedjan idag.

“99 procent av allt som görs i Web3 kommer att försvinna, framför allt alla profilbilder som det görs NFT:er av. Det är många som suttit och tjänat massa pengar på dessa, men i flera fall finns det inget värde bakom. De mest framgångsrika bolagen byggs nu när hajpen har lagt sig. Och då kommer vi inte ens märka att att vi köper något som existerar på blockkedjan, utan köpresan från kundens perspektiv ser likadan ut som den gör nu,” säger hon på telefon från den brittiska huvudstaden, där hon är bosatt sedan fem år tillbaka.


En illustration av Mohammed Abdulle på hur medlemskapet kommer se ut.


Enligt henne har hela Web3-världen fått en orättvis uppmålad bild.

“Utifrån ett konsumentperspektiv så ser man det inte för vad det egentligen är. Man tänker att det är någon som bor i Dubai och tvättar pengar och att 95 procent är män. Det kanske stämmer till viss del, men det finns också en helt otrolig teknik som kan utvecklas för den kreativa kraften.”

Jobbade i Bingo Rimérs studio

Viktoria Wyckman, idag 28 år, föddes praktiskt taget med en kamera i handen i småländska Oskarshamn. Som barn tog hon porträttbilder av allt och alla, klippte ihop egna magasin och komponerade historier. Betygen var bra, men istället för att utbilda sig vidare eller resa jorden runt efter gymnasiet så började Viktoria Wyckman jobba.

“Jag tror att det här med att jag inte har någon utbildning är en viktig del i min resa. Kan jag ta det här steget, kan väldigt många andra göra det också. Det handlar om att våga slänga sig ut och att tro på sig själv”, säger hon.

För att spara ihop till sina drömmar tog Viktoria Wyckman nattskift på batterifabriken SAFT Nife om helgerna. Samtidigt växte intresset för foto och marknadsföring. Veckodagarna spenderades i Stockholm, där hon arbetade dygnets alla timmar i en fotostudio. Det var här vägarna korsades med Sveriges mest kända flickfotograf Bingo Rimér. Viktoria Wyckman övertalade honom att ta in henne som projektledare.

“Jag hade access till all utrustning och kunde lära mig fota, ljussätta och redigera allt den tid då jag inte jobbade som projektledare.”

Hur var det att arbeta med Bingo Rimér?
“Det var lärorikt. Han är en galen entreprenör med många idéer och bra tankar. Jag är väldigt tacksam över nätverket jag lyckades knyta till mig under alla år vi jobbade tillsammans.”

LÄS MER: Flickfotografen Bingo Rimér är Sveriges okände domänkung

Hon imponerade på Bingo Rimér och fick ta över som vd för hans kommunikationsbyrå Lejon Media. Parallellt med detta startade Viktoria Wyckman sitt egna bolag där hon jobbade med bland annat Camilla Läckberg och Mia Skäringer. Till slut dök Viktoria Wyckman upp på Aron Levins radar, som är grundare till Relatable. Det här var i början av influencer marketings guldålder. För företagen var det en ständig utmaning att hitta rätt profiler – Relatable löste detta genom att scanna av miljontals sociala profiler och ge perfekta matchningar. Mer techbolag än rent influencerstall med andra ord. 

Förutom Aron Levin, tidigare tillväxtchef på Spotify, var Martin Garbarczyk, Stefan Pettersson och Peter Blom med från start. Relatable är som en gubbe i lådan bland influencernätverk och omsätter idag strax under 100 miljoner kronor.

Viktoria Wyckman var väldigt skeptisk mot hela termen ‘influencer’, vilket hon är än idag.

“Men det var tydligt för mig att det var en marknad som skulle mogna, och det fanns potential att göra något bra där. Varumärken, i takt med adblockers och medvetna Generation Z-konsumenter, behövde mer effektiva sätt att nå nästa generation. Människor med inflytande var en effektiv lösning på detta, men jag tror mer på kulturskapare som har inflytande över en väldigt specifik subkultur.”

Viktoria Wyckman fick ansvaret för att starta Relatable i London och flyttade in i en liten lägenhet i stadsdelen Shoreditch. I sitt nya hemland bossade hon över företagets 45 anställda och signade samtidigt stora kunder som Disney, HBO, Google och Spotify. Hon var också en del i arbetet med att bli Condé Nasts globala influencerpartner, mediejätten som äger bland annat New York Times, Vogue och New Yorker.

“Jag hade flera olika hattar där jag drev den kommersiella delen med alla erbjudanden, samtidigt som jag ledde det kreativa.”

När Bambuser la vantarna på Relatable för 200 miljoner kronor våren 2021 var det dags att checka ut. Då hade hon varit där i ganska exakt fyra år.

Hur kändes det att lämna ett toppjobb för att slänga sig ut i det relativt okända?
“Spännande, men också läskigt såklart när vi går in i en inflation. Marknaden är inte vad den brukade vara och marknadsföringsbudgeten ryker först. Att driva Relatable till tillväxt och dessutom genomgå en pandemi gav mig självförtroendet.”

Lanserar nu R/HOOD

I sitt nya jobb på Culture Defined hyllar hon den delen som består av communities och medlemskap. När communitien R/HOOD lanseras i höst kommer varje NFT vara en illustration av ägaren, och ge dem tillgång till en exklusiv plattform. Här samsas musik, konst och design och medlemmar kan skapa och sälja sina egna kreationer.

“Om du är en konstnär exempelvis och målar en bild så använder vi oss av smarta kontrakt som är grunden till en NFT där du automatiskt kan få betalt varje gång de säljs. Det blir en långsiktig inkomst för kreatören som inte varit möjligt innan Web3."

Anslutna varumärken kan i sin tur nå medlemmarna med utbildningar, erbjudanden, rabatter och offline-event. Men de har fortfarande en fot kvar i Web2, vilket innebär att de hjälper varumärken med “vanliga” marknadsstrategier i det nuvarande medielandskapet och förbereder för nästa genom rådgivning.

Idag arbetar fem personer heltid på Culture Defined. Ytterligare 20 stycken finns på R/HOOD. Helt lätt att förstå området har det inte varit.

“Jag har fått läsa på sjukt mycket om Web3 och blockkedjan, haft långa samtal och mycket testning.”

Man nästan hör hur det lyser i Viktoria Wyckmans ögon när hon pratar om Web3 – hon ser möjligheterna som obegränsade.

“Tänk att släppa en animerad tv-serie med Netflix eller någon annan streamingtjänst. Eftersom du äger ditt eget IP (reds.anm. varumärke), så får du royalty på din egen karaktär, som är baserad på en historia som du styr.”

Varumärken ännu trevande

Culture Defined jobbar med ett par etablerade varumärken i Sverige, men Viktoria Wyckman påstår ändå att Sverige är rätt långt bak i utvecklingen på området.

“Sverige är grymma på tech, musik och design, så målet är självklart att ha ett community av medlemmar härifrån för R/HOOD, sedan så tror jag det kommer kläckas några unicorns inom Web3 här snart. Vårt fokus kommer främst att ligga på Europa och USA.”

Det är kittlande spännande var vi är på väg, men som det ser ut idag är området lite som vilda västern och saknar regleringar. EU-parlamentet har dock röstat för att reglera hela kryptoindustrin, som bland annat skulle tillåta spårning och identifiering av krypto.

Hur är intresset från varumärkens sida?
“En del är rädda och skeptiska till det som är nytt. Men jag tycker de ser det på fel sätt. Om inte varumärken börjar göra saker som folk vill ha så behövs de inte längre, för varumärken förlorar makten över distribution och makten läggs i händerna på konsumenten. Allt som har ett PR-syfte går bort, det krävs långsiktig implementation. Exempelvis kan man se NFT:er som en teknisk uppdatering av ett lojalitetsprogram, där man förvandlar kunder till medlemmar och skapar en tvåvägstransaktion.”

Kommer ni ta in kapital?
“I dagsläget växer vi organiskt, men vi håller dörrarna öppna för rätt partner att hjälpa oss lägga i nästa växel."

MISSA INGET! Ladda ner Breakits app (för ett maxat snabbt flöde)

---

Detta är Web3

En decentraliserad webb baserad på blockkedjeteknik där användarna äger sin egen data och kan bära den med sig från tjänst till tjänst. Istället för att datan lagras hos några få storspelare, som exempelvis Facebook eller Amazon, får alla kontroll över sin egen information. Det här kan komma att utmana big tech. Ett exempel är om en influencer inte får betalt från Youtube, utan istället tar betalt av sina följare. Youtubes affärsmodell riskerar då att försvinna.

Det här är Viktoria Wyckman

Ålder: 28
Bor: London
Familj: Singel
Person som inspirerar mig: Jag har ingen specifik role model jag ser upp till, många människor som jag valt att ha omkring mig (vänner och familj) inspirerar mig på olika sätt
Bolag som är extra intressanta just nu: Många! Men kolla in Yuga Labs, The Fabricant, Vault Gucci
Det här gör jag för att koppla av: Spenderar tid vid havet och människor jag tycker om
Gillar: people-watching, museum, mat och fina människor
Ogillar: människor utan förmåga att se andra perspektiv än sitt egna

Läs mer