Sök

Lätt att gå vilse i matbutiken utan språket – det vill svenska startupen Foodfacts råda bot på

FoodfactsTechUkraina

Alexandra Ferreira, vd Foodfacts. Foto: Press/Montage

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Vad innehåller kvarg och vad är en krav-märkning? Startupbolaget Foodfacts vill guida i matbutiken och lanserar nu även sin app för ukrainska flyktingar.

“En genväg till snabbare integration”, säger vd:n Alexandra Ferreira.

Startupen Foodfacts har utvecklat en app som gör att användare kan scanna produkter i mataffären och direkt få information om varan i handen, till exempel ingredienslista, ursprungsland, näringsinnehåll, vad är e-nummer är och huruvida mjölken är krav-märkt eller fisken MSC-certifierad. 

Idén är att göra matdata tillgänglig för alla så att kunderna kan göra informerade (och förhoppningsvis hållbara och hälsosamma) val. 

Nu ska alla bli ännu fler. Det är nämligen så att appen hittills bara har funnits på svenska. 

I dag blir den tillgänglig även på ukrainska och engelska. Syftet är bland annat att hjälpa ukrainska flyktingar att handla i svenska matbutiker – på ett självständigt vis.

“Tillgänglig information är en genväg till snabbare integration och att lära sig en främmande matkultur gör att det nya livet kommer igång enklare, snabbare och godare”, säger Foodfacts vd Alexandra Ferreira, som tog över rollen i våras, i en kommentar.

Hon vet av egen erfarenhet hur svårt det kan vara att förstå – allt från innehållsförteckningar till vad en Krav-märkning är. För fjorton år sedan flyttade hon till Sverige från Frankrike.

”När jag kom till Sverige var det jättesvårt att förstå. Det står på svenska, danska och norska blandat och det finns konstiga produkter som man aldrig har sett förut.”

Algoritmer tolkar

Foodfacts app bygger på flera egenutvecklade algoritmer som till exempel tolkar ingredienslistor. Utöver dessa använder tjänsten flera andra faktakällor i en molnplattform som även andra aktörer kan använda. Från appen kan användare klicka sig vidare och läsa på vad ett e-nummer är och få en gradering av hur hälsosam maten är. 

Onlinebutiker för livsmedel, hälso- och sjukvården, utbildningsektorn – en mängd aktörer behöver mera intelligent matdata för att kunna möta framtida behov av mera hållbar och hälsosam matkonsumtion, enligt vd:n.      

Foodfacts är baserat i Stockholm grundades för två och ett halvt år sedan av Erik Strandin Pers tillsammans med en grupp entreprenörer med bakgrund från både livsmedelsbranschen, finans och teknologi.       

Foodfacts är i en utvecklingsfas, säger Ferreira. Tanken är att ta in kapital i slutet av året.

“Vi är ingen stor app. Appen är bara toppen av isberget av all den data vi har analyserat.”

2020 omsatte Foodfacts 1,8 miljoner med ett resultat på minus 300.000 kronor.

Tanken är att appen ska fortsätta vara gratis, åtminstone den här satsningen. För att växa och öka omsättningen säger Ferreira att bolaget utöver annonser ska satsa på samarbeten med större aktörer och foodinfluencers. Appen ska också på sikt kunna personaliseras av användaren efter det egna behovet.

I höst ska appen lanseras på två vanligt förekommande språk i Sverige, arabiska och spanska. 

Om språklanseringen är potentiellt ett steg mot internationell etablering säger Alexandra Ferreira: 

"Människor är ganska lika när det kommer till behov. Det här skulle kunna fungera på olika marknader."

MISSA INGET! Ladda ner Breakits app (för ett maxat snabbt flöde)

Läs mer