Sök ikon

Efter halverade resultatet: Zalando tror på comeback – vill inte skära ner

Robert Gentz, vd och medgrundare Zalando. Foto: Press

Teknikbolagen har skurit ner med tusentals jobb den senaste tiden.
E-handelsjätten Zalando vill gå mot strömmen.
Den dämpade e-handeln är bara en tillfällig svacka, menar en av grundarna.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Klädjätten Zalando menar att nedgången i e-handeln endast är en tillfällig svacka och att man kan undvika att göra massnedskärningar som genomförs av rivaler.

Det säger bolagets medgrundare Robert Gentz till Financial Times.

E-handelsbolag gynnades kraftigt under pandemiåren, men nu har intresset för e-handel saktat in. Konsumentinriktade teknikbolag som Amazon, Klarna och Shopify har skurit ned på tusentals jobb i år.

Men Zalando – som har tappat 55 procent på börsen i år – tänker inte göra det samma.

Uttalandet följer en rapportbesvikelse från den tyska jätten.

För knappt två veckor sedan redovisade Zalando minskad omsättning med fyra procent till 2.623 miljoner euro och ett mer än halverat justerat rörelseresultat i det andra kvartalet, på 77 miljoner euro, jämfört med motsvarande period i fjol. 

Bara ett par dagar tidigare rapporterade Business Insider att den tyska klädjätten har planer på att expandera till USA i en investering som är värd flera hundra miljoner euro. 

Zalando har i hemlighet arbetat med ett projekt som de kallar "Project Kangaroo", med syfte att lansera sin verksamhet i USA.

Mer än 100 anställda arbetar för närvarande med projektet där bolaget ska investera minst 100 miljoner euro, enligt källor.

Läs mer