För nästan på dagen ett år sedan lanserades den hajpade mediestartupen Kit. Uppbackade med 50 miljoner kronor från Bonniers riskkapitalbolag och med Bonnier-arvingen Peder Bonnier i ledningen har Kit fått mycket uppmärksamhet redan från start. Målsättningen är aggressiv: Att bli en utmanare till etablerade storheter som Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.
”Vi ska bli en av de tongivande produkterna på den svenska mediamarknaden - inte någon nischprodukt”, har Kit:s chefredaktör Robert Brännström tidigare slagit fast i en intervju.
Samtidigt har han, Peder Bonnier och den tredje medgrundaren Fredrik Strömberg konsekvent vägrat gå ut med läsarsiffror.
Men i ett blogginlägg på söndagen, i samband med ettårsjubileet, lägger Robert Brännström i alla fall delvis korten på bordet. Här är vad vi får veta:
- Kit når 600.000 läsare varje dag, enligt Robert Brännström. På veckobasis har sajten 2 miljoner startade videoströmmar.
- 120.000 personer följer Kit via olika sociala kanaler, till exempel Facebook.
- Över 70 procent av Kit:s läsare kommer via mobilen.
- Nästan ingen surfar in direkt till Kit:s startsida utan ”i stort sett alla läsare hittar oss via sociala medier”, som Robert Brännström själv uttrycker det.
Av ovan nämnda siffror är den om 600.000 läsare per dag mest intressant.
När Breakit får kontakt med Robert Brännström, via Twitter, visar det sig att han inte har syftat på unika webbläsare (standardmåttet i branschen) i sin bloggpost. I sitt svar till Breakit skriver Robert Brännström:
”Vårt innehåll når 600.000 om dagen, vart det sker beror på. Kan vara Facebook-video, Instant articles, unik på KIT.se och så vidare. Vi räknar fullt distribuerad räckvidd. Eftersom vi är ett distribuerat mediebolag”.
Med andra ord: När Kit uppger att sajten når 600.000 läsare per dag så räknas alla användare in oavsett plattform eller distributionsform.
I blogginlägget flaggar Robert Brännström för en breddning av Kits innehåll och att man kommer distribuera detta innehåll på fler kanaler. Han vill dock inte gå in på vad detta innebär mer konkret:
”Det kommer du bli varse när vi gör det. Men det finns ju massa vägar man kan gå. Men jag lovar att pinga dig när det sker”, skriver han i sitt uppföljande Twitter-svar.