Sök

Så ska Vois skenande förluster tolkas enligt Fredrik Hjelm: “Utifrån målen ett väldigt starkt år – men nu ställer vi in hela organisationen på lönsamhet”

VoiElsparkcykel

Fredrik Hjelm, Voi

Emil Widhagen

Emil Widhagen

Reporter

I en intervju med Breakit uttalar sig nu Fredrik Hjelm för första gången om hur resultatet för 2021 ska tolkas, planerna framåt – och om nya parkeringsförbudet i Stockholm.

“Vi är i en väldigt tidig industri där vi har investerat väldigt mycket i vår produkt och infrastruktur”, säger vd:n och medgrundaren Fredrik Hjelm.

Igår kunde Breakit avslöja hur räkenskapsåret 2021 gick för elsparkcykelbolaget – som växte väldigt snabbt men samtidigt dubblerade sina förluster.

Nettoomsättningen 2021 landade på 927 miljoner kronor, vilket är en 140 procentig ökning från föregående år då den var 387 miljoner kronor. Siffrorna för 2021 kan jämföras med 2020 då Vois tillväxt endast blev 22 procent, vilket då beskrevs som ett “krisår”. 

Bland annat tredubblades antalet genomförda åkturer med bolagets elsparkcyklar. Under fjolåret genomfördes 61 miljoner åkturer, jämfört med 19 miljoner 2020. Tillväxten drivs framförallt av ökad expansion och etablering i Tyskland och Storbritannien.

Samtidigt rusar förlusterna i bolaget. Under 2021 har rörelseförlusten mer än dubblerats under året, 886 miljoner kronor jämfört med 436 miljoner kronor året innan. 

Bakom det negativa resultatet finns ökningar av en rad olika utgiftsposter. Kostnaderna för hantering av e-scootrar har ökat med 170 miljoner kronor, personalkostnaderna har ökat med 247 miljoner kronor och avskrivningarna har ökat med 263 miljoner kronor. 

“Skifte har skett 2022”

Succé eller ett misslyckande? Det går verkligen vinkla siffrorna på två olika sätt. Breakit ringde upp Fredrik Hjelm för att få hans syn på saken. 

“Så är det ju. Som vi ser på det är vi i en väldigt tidig industri där vi har investerat väldigt mycket i vår produkt och infrastruktur. Detta har vi gjort för att skapa en så bra användarupplevelse som möjligt och på så sätt växa vår marknadspositionen över tid. Som ni skriver är det en jättetillväxt i bolaget och det är ju den som vi under året har investerat i”, säger Fredrik Hjelm. 

Han fortsätter: 

“Sen är det ju ett skifte som har skett under 2022. Vi har ställt om mycket hårdare mot lönsamhet i år men utifrån de målen som var satta för 2021 så är det absolut ett väldigt starkt år. Det var ett helt annat marknadsläge då och nu har vi ställt om och kräver högre avkastning på vårt investerade kapital”.  

Ni annonserade ett sparpaket i juni. Vad är nu planen för att minska kostnaderna framåt?

“2021 växte antalet åkturer med 40 miljoner och det är enormt många nya marknader som vi ska hantera. Det kostar. I år ska vi fokusera på att konsolidera de marknader som vi redan är på och fortsätta fokusera på att förbättra och effektivera vår produkt och våra’ operations’. 

Fredrik Hjelm framhåller även att bolaget redan idag går plus i flera länder. 

“Redan idag är vi fullt lönsamma på en rad olika marknader. Vi har inte gått ut med vilka det är, men jag kan säga att det är några av de nordiska länderna och några av länderna i södra Europa. Generellt är det väldigt tydligt att ju längre vi är i en ny stad, desto mer lönsamma är vi”.  

Kan det bli aktuellt att gå ur några marknader för att spara pengar nu? 

“Det är något vi alltid tittar på och utvärderar. Eftersom vi är en helt ny industri innebär det också att vi över tid blir allt bättre på att förutspå vilka marknader som kommer att funka och inte. Sen är det klart att vi har ökat kravet på hur snabbt en investering i en ny stad måste bli lönsamma i år när marknaden förväntningar har ändrats”.  

Har ni pengar så att ni klarar er för resten av året eller väntar nya kapitalrundor?

“Vi var ju i den lyckosamma positionen att resa pengar i slutet av förra året, så vi har så vi klarar oss i år”.

Tidigare hade Voi som mål att bli lönsamma redan 2021, men ställde under förra året om till att sträva mot hög tillväxt. Nu är siktet inställt på att ställa om till svarta siffror igen. 

“Vi har bestämt oss för att ställa in hela vår organisation på lönsamhet nu i samråd med våra investerare. Vi har inte gått ut med någon specifikt månad eller år som det ska hända, men det ska ske så snart som möjligt, som det är rimligt utan att hela vår tillväxt ska stanna av”.  

Om nya förbudet: "Oroliga för trafiksäkerheten"

Med Fredrik Hjelm på tråden måste vi ju också förstås fråga om de nya reglerna för elsparkcyklar, som regeringen aviserade igår. 

Lagstiftningen för parkering innebär att fordonen endast får parkera vid cykelställ eller annan uppställningsplats. Om elsparkcyklarna fortsatt parkeras på gång- och cykelbanor har polis möjlighet att forsla bort dem. Elsparkcykelföretagen får då betala för förflyttningen. Det blir även förbjudet med körning på gångbanor. 

“Som vår Norden-chef Christina Moe Gjerde sa igår, och som vi har sagt från dag ett, är vi positiva till regleringar för trafiksäkerhet. Kopplat till det här specifikt är vi oroliga för hur det ska gå med trafiksäkerheten när åkarna tvingas ut på vägarna. Gällande parkeringar så tror vi att det kan funka med parkering vid uppställningsplatser, men då måste det också satsas på en bra infrastruktur för detta”, säger Fredrik Hjelm. 

Läs mer