Det digitala diagnostikbolaget Werlabs – som hamnade på listan över Sveriges hetaste scaleups i fjol – är ett av flera bolag med affärsidén att sälja och marknadsföra blodtester. För två tusenlappar ska kunder kunna få svar på ett 40-tal värden.
Pandemiåret 2020 omsatte bolaget 195 miljoner kronor och vände resultatet till vinst.
Werlabs har precis som rivalerna Medisera och Blodkollen lockat till sig riskkapitalister och andra investerare som tror på den växande testbranschen, skriver SvD Näringsliv.
Men affärsidéen får kritik. Det handlar om att bolagen testar för brett, inte följer upp avvikande resultat och för att den riskerar att ha en negativ effekt på individens mående.
Mikael Hoffmann är specialist i klinisk farmakologi och tidigare chef för en laboratoriemedicinsk avdelning vid Universitetssjukhuset i Linköping. Han säger till tidningen att de kommersiella bolagen utnyttjar människors oro och ångest kring sin hälsa.
Han menar att bolagen inte informerar den enskilda kunden om hur värdefullt testet är för just den personen.
”En så bristande konsumentinformation skulle aldrig accepteras i marknadsföringen av någon annan produkt.”
Varken Werlabs eller Medisera vill ställa upp på en intervju med SvD. Werlabs vd Henrik Forsberg motiverar detta med att han ”inte är säker på att det är ett sammanhang vi vill medverka i”.