Med sina kolsyremaskiner har svenska Aarke blivit en riktig snabbväxare. Mellan 2019 och 2020 tog utmanaren ett jättekliv när intäkterna ökade från 84,8 till 208,9 miljoner kronor. Då med ett resultat på sista raden på 47 miljoner kronor Förra året fortsatte bolaget sin tillväxtresa. Men då med en mindre ökning upp till 272 miljoner kronor. Samtidigt sjönk vinsten på sista raden till 16 miljoner kronor. “Aarke har under året vuxit kraftigt. Försäljningen har ökat på de flesta markander. Ett signifikant skifte har skett från att sälja mestadels via distributörer och liten egen e-handel till att sälja mer direkt till återförsäljare, till marknadsplatsaktörer samt kraftigt växa den egna e-handeln”, skriver bolaget och fortsätter: “Som ett resultat av detta skifte har Aarke också ökat sina kostnader, främst marknadsföring och logistik men även personalkostnader har vuxit inom alla delar av bolaget. Skiftet med att minska distributörer och öka andra säljkanaler har inneburit att Aarke behövt binda mer kapital främst i kundfordringar och laget. En bidragande faktor har också varit de fortsatta utmaningarna i den globala leveranskedjan med långa ledtider, och höga transportkostnader.” Därför är verksamhetens kassaflöde också negativt med 12 miljoner kronor under fjolåret. Framöver förväntar sig Aarke att nya produkter ska ge bolaget en bredare grund att stå på för framtida tillväxt. “Aarke har fram till 2021 i huvudsak genererat intäkter från de egenutvecklade och snarlika produkterna Carbonator 2 och Carbonator 3. Under våren 2022 har Aarke släppt flera nya produkter som initialt haft ett gott mottagande av företagets kunder”, går det att läsa. I övrigt har det svenska bolaget avbrutit en expansion till Ryssland, liksom stoppat e-handel till Ryssland och Belarus. Något som bolaget inte tror kommer ha någon större effekt på verksamheten. Aarke har också beslutat om en utdelning på 16,7 miljoner kronor. Antalet anställda har ökat från 24 till 35 personer. Sedan 2021 är investmentbolaget Altor delägare i Aarke som grundades av Jonas Groth och Carl Ljung.