Det svenska Youtube och Influencernätverket Splay one har fått nya ägare sedan ett år tillbaka sedan de förvärvades av mediebolaget Caybon (Newsner, Mediaplanet etc). När Splay one nu avslöjar hur det gick under uppköpsåret så visar det sig att bolaget är nära lönsamhet efter att ha förbättrat resultatet från minus 7,2 miljoner kronor till minus 300.000 kronor. Det skriver Influens.se. “Bolaget ser positivt på utvecklingen då man står väl positionerade för att växa och ta nya marknadsandelar, samtidigt som omsättning och lönsamhet förväntas öka. Youtube och andra digitala plattformar fortsätter att växa, samtidigt som efterfrågan från kunder och användare ökar. Något som ger en positiv syn på framtiden för Splay nne”, går det att läsa i rapporten enligt sajten. Omsättningen ökade drygt fyra procent till 130 miljoner kronor. Vd för Splay one är Jonna Säll. Hon var tidigare vd för medieföretaget N365 som också ingår i Caybon-gruppen. När Breakit tidigare i år kartlade influencernätverken så meddelade bolaget att 2021 var första året de skulle gå med vinst. Där är det alltså inte enligt Influens rapportering, men kanske återfinns plusresultatet på en resultatrad längre upp i årsredovisningen. LÄS MER: Kartläggning av influencernätverken 2022: Siffrorna, ägarna och konkurrenterna