Sök ikon

Från flykting till företagare - nu vill Arash Gilan digitalisera världen

Artikel bild

Han blev vd som 26-åring och är idag delägare i en av norra Europas största digitala byråer, Viva Media. Nu vill Arash Gilan sprida det digitala ordet med hjälp av Google och böcker – samt växla upp sin byrå på klassiskt startup-manér.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

jon@breakit.se

Chefredaktör

I regissören Josef Fares nu tio år gamla film Zozo finns det en scen där huvudkaraktären, med samma namn som filmen, står längst fram i ett klassrum framför sin nya klass. Han är ny i landet och har inför skolstarten övat på att uttala svenska ord vid spegeln hemma på kammaren. Fotboll. Apelsin. Äpple.

”Hej, jag heter Zozo och jag är 11 år gammal. Jag kan prata lite svenska och arabiska, jag bor med farmor och farfar, jag kommer från Libanon och jag tycker om spelar fotboll. Jag tycker om också äpplen med salt”, säger han i rask takt, till synes självsäkert.

Därefter går han och sätter sig bredvid sin nya blonda klasskamrat Kalle, som förklarar för Zozo att han egentligen heter Karl, men att han hatar sitt namn. Och att han hatar tjejer. Och att han inte alls har frågat chans på Emma.

Zozo ser förvirrad ut.

***

”När jag ser den scenen blir jag tårögd. Jag minns så väl hur jag själv stod sådär, åtta år gammal och på knackig svenska berättade att jag heter Arash.”

”Jag hatade verkligen mitt namn på den tiden. Jag ville heta Anders. Alla i klassen var blonda och blåögda och jag kände mig som ett miffo.”

Arash Gilan har precis visat upp sitt kontor i utkanten av Uppsala. Runt vänsterarmen sitter Apple-klockan fastspänd. I bokhyllorna på hans rum varvas marknadsföringsböcker med Elon Musk- och Bob Dylan-biografier. Ett printat utkast på omslaget av hans egen bok som släpps om bara någon vecka, ”Get Digital or Die Tryin”, ligger på ett skrivbord.

”Min mamma har verkligen varit en oerhörd inspiration för mig. Hon sa tidigt till mig att jag kan bli vad jag vill, att ingen kan hindra mig, så länge jag kan språket, lär mig kommunicera och inte sätter några begränsningar. De orden har format mig.”

”Hon har för övrigt skrivit den här boken. Den handlar om hennes liv och hederskultur", säger han och lyfter upp en bok ur hyllan.

Den blott 30-årige Arash Gilan är en av medgrundarna till den digitala byrån Viva Media. Bolaget, som är en två år ung sammanslagning av tre digitala byråer, hjälper bland annat företag med att marknadsföra sig digitalt. Det innebär allt från Facebook-annonser och sökmotorsoptimering i Google till samarbeten med Instagram-profiler och videoklipp på sajter.

”Vi ser oss själva lite som digitala hantverkare. Vi rustar upp, fixar till och ibland behöver man riva bort allt och bygga nytt.”

Med över 100 anställda och en omsättning på cirka 170 miljoner kronor är bolaget idag en av norra Europas största digitala byråer. En bragd som bland annat har fått den amerikanska sökmotorsjätten Google att rikta blickarna mot honom – sedan en tid tillbaka kan han titulera sig som "Google coach". Det innebär att reser runt och föreläser om det digitala under Googles flagg. 

”Google har valt ut 13 länder där de ser en enorm framfart, men där kompetensen saknas. I Östeuropa har de internet som till och med kan vara bättre än det vi har, men kunskapen finns inte. Så därför åker vi runt och föreläser i länder som Rumänien, Tjeckien och via Google Hangouts.”

”Det är såklart väldigt utvecklande att stå på en stor Google-scen och prata om våra frågor. Det tror jag är bra för oss, det är bra att stå hand i hand med Google. Men sedan tror vi också på att hjälpa andra och ställa upp."

Hur beroende är ni som digital byrå av Google?

”Vi använder de kanaler som konverterar bäst, och just nu finns det ingenting som slår Google. De äger typ 95 procent av den nordiska marknaden. På Google söker kunder företag, snarare än att företag söker kunder, vilket gör att flest konverteringar sker där. Men vi lägger alltid pengarna där det ger effekt.”

Arash Gilan kollar ned på sin smarta klocka.

”Om några timmar ska jag faktiskt flyga till Dublin och träffa både Facebook och Google.”

Arash Gilans svenska historia tar sin början i Dalarna 1993. Som åttaåring lämnade han tillsammans med sin mamma den kurdiska delen av Iran. Familjen, som valt att lämna landet på grund av förtryck, flyttade inledningsvis in hos en präst i Hedemora. 

”Vi kom ensamma utan någonting till en plats där det inte existerade invandring. Men hon tog in oss. Det har såklart format mig.”

Arash skruvar på sig i stolen.

”Jag brukar vanligtvis inte prata om personliga saker. Det känns lite ovant.”

Den lilla familjen etablerade sig i byn, men flyttade en tid senare efter att Arash Gilans styvpappa fått arbete i Stockholm. Pengarna från försäljningen av familjens lilla hus i Hedemora räckte däremot inte till något boende i huvudstaden, vilket istället resulterade i en flytt till en ort på pendlingsavstånd – Uppsala.

Efter att bland annat ha jobbat som målare, arbetat ideellt utomlands och studerat på IHM Business School fick Arash Gilan in en fot på byrån Mediaview, som på den tiden framför allt arbetade med tryckta reklambilagor till tidningar.

Därefter gick det snabbt.

”Jag kom in tidigt och i rätt tid i bolaget. Magnus Hasselteg, som var grundare, märkte nog snabbt att jag hade massa idéer digitalt och driv. Han såg en stor potential i mig och efter bara några månader satte han mig som chef över delar av verksamheten, och senare vd. Då var jag typ 26 år bara. Vi fick Gasell-utnämningar, jag blev utsedd till årets unga vd och en massa sånt.”

Du var ju minst sagt oprövad.

”Väldigt oprövad. Och jag var dum nog att tacka ja, för jag fattade verkligen inte vad det innebar. Men jag fick ett enormt stöd, blev delägare och Magnus är idag en nära vän.”

”Jag måste säga att den typen av ledarskap har varit otroligt inspirerande för mig. Att han trodde på en ung kille med invandrarbakgrund liksom."

Han ser noterbart nostalgisk ut.

"Men vi noterade efter ett tag att kunderna ville ha ett helhetsperspektiv på digital marknadsföring. Vi arbetade till exempel inte med sökmotorsoptimering och Google på den tiden. Därför valde vi att gå ihop med ett par andra aktörer som kompletterade oss."

Idag kan Viva Media däremot titulera sig som en bred digitalbyrå – men enligt Arash Gilan är byrån fortfarande långt ifrån digital. Trots att affärerna görs på internet och trots att deras spetskompetens ligger i det digitala är organisationen fortfarande väldigt personaltung, något som mer eller mindre gäller hela branschen. Kunderna kan ta del av sina siffror digitalt – men varje siffra och satsning tas fram av människor

Enligt Arash Gilan är det ett problem.

”Precis som alla andra måste även vi återuppfinna oss. Just nu är vi en konsultverksamhet, och det kräver väldigt mycket personalresurser. Men samtidigt ser vi att det finns oerhört mycket data inom det vi jobbar med, utan att någon har revolutionerat området marknadsföring.”

Hur menar du?

”Idag har man personer som tittar på budgetar och var marknadsföringspengen ska läggas digitalt. Men det finns ju massvis med data som kan tolkas. Varför skulle inte en applikation kunna bedöma var pengarna ska läggas och mäta hur det konverterar? Människor har trots allt begränsningar som tolkningar av data inte har. Datan är den nya oljan, det handlar bara om att kunna raffinera den.”

”Därför har vi nu dragit ett sidoben som vi kallar Viva Tech. Vi gör redan våra rapporter digitalt till våra kunder, där de kan se exakt hur saker och ting fungerar, men vi skulle vilja ta det hela ett steg längre. 

Hur ska ni göra för att ta det steget?

”Vi nosar lite på att ta in riskkapital. Det är en lite kittlande tanke. Jag vet att det finns oerhört stor potential i att automatisera den här branschen, men samtidigt är vi ingen klassisk startup. Så vi får se var det landar. Men vi behöver, precis som alla andra, anpassa oss till utvecklingen.”

I samband med sammanslagningen av byråerna för tre år sedan lämnade Arash Gilan över vd-posten till mentorn Magnus Hasselteg. Idag är han vice vd och ansvarar för det dagliga arbetet och verksamheten. 

"Jag har lärt mig jättemycket av den resan. Helt plötsligt ska man gå från att känna några andra till att vara gifta med dem. Det är inte helt lätt, speciellt inte med tanke på att delar av verksamheten nu sitter i Kalmar. Det är svårt att bygga kultur, men vi börjar landa i det nu."

Det är bland annat det som hans nya bok kommer att handla om: förändring.

"Min förhoppning är att stora organisationer och ledningar ska förstå att digitaliseringen kommer att förändra allting på allvar. Det är en tsunami som kommer skölja öven en massa branscher."

"Det är som när Nokia sålde sin verksamhet till Microsoft. Då sade den tårögda vd:n att: 'We didn't do anything wrong, but somehow, we lost anyway'. Det är ett citat som jag tror kommer att eka inom vissa delar av svenskt näringsliv."

På tal om böcker. Din mammas bok om hedersvåld ligger där i hyllan. Har hon inspirerat dig till att skriva?

"Hon har inspirerat mig till det mesta. Min mamma och min fru, det är starka kvinnor. Jag har vuxit upp ensam med mamma, och det har betytt mycket för mig. Hon inspirerade mig till att vara den jag är och tro på att alla människor kan lyckas och göra någonting."

Jag har förstått att du också vill inspirera. 

”Ja, jag försöker ställa upp och hålla föredrag om entreprenörsskap och invandring. Jag vill vara ett gott exempel och inspirera unga människor som kanske har mörkare toner och annorlunda namn. Jag vet att det kan vara en lång resa, men jag vill visa att det faktiskt går att ta sig fram. Eftersom att jag själv har stött på alla fördomar så vill jag exempelvis alltid träffa alla innan jag anställer. Oavsett vilket namn som står på cv:t"

"Jag har för övrigt beslutat mig för att donera all vinst från den nya boken till Berättarministeriet, som anordnar skrivarverkstäder för barn i utsatta områden. Språk är en förutsättning för att ta sig fram."

Har du några fler tips till unga som vill ta sig fram i livet?

”Jag har bara sett till att alltid jobba hårt. Magnus Hasselteg sa det faktiskt väldigt bra: ’Gör mer än vad du får betalt för så kommer du i slutändan få mer betalt än vad du gör."

"Det tror jag är en bra devis att leva efter.”

Läs mer