Sök

Facebook omfördelar resurser från nyheter för att fokusera mer på skapande

InstagramMetaSociala medier

Mark Zuckerberg. AP Photo/Mark Lennihan

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Facebook sägs vilja fokusera mer på kreatörer framöver

Facebook meddelar att de omfördelar resurser från sin nyhetsflik och plattformen Bulletin till att fokusera mer på skaparekonomin. Det som brukar kallas för creator economy.

Det framgår av ett meddelande från chefen Campbell Brown skriver Wall Street Journal.

Campbell Brown som leder Facebooks globala mediapartnerskap sade att företaget skall flytta teknik- och produktstöd från de två produkterna eftersom "dessa team ökar sitt fokus på att bygga en mer robust skaparekonomi".

Beslutet ska ha fattats på produktnivå och inte av det team som Campbell är med i, enligt uppgifter till affärstidningen.

Facebook News kom 2019 och Bulletin lanserades förra året. Omfördelningen av resurser är en del av det skifte som företaget gör mot metaverse och video i kortformat som kan konkurrera mot Tiktok.

Beskedet kommer bara någon vecka efter att svenska influencer varnat för att de har fått allt svårare att nå ut på sociala medier som Instagram (som delar moderbolag med Facebook) och Youtube.

Då kom också rapporter om att kreatör-drivna projekt, alltså de inom skapandeekonomin, kunde vara i farozonen. Detta eftersom att allt fler techbolag måste välja att prioritera hårt vilka satsningar som är värda att fokusera på i en allt tuffare ekonomi.

Men branschprofilen Stefan Hallgren gav inte mycket för den spaningen.

“Jag håller inte med om det. Vi är partner med både Meta och Google sedan 2016, och får så kallade partner updates där de berättar om deras strategi framåt. Nu är det generation z, millennials, kortformat och rörligt innehåll som gäller och vi vet att Youtube lägger stor del av sin forskningsbudget på formatet Shorts”, sa Stefan Hallgren till Breakit då.

Läs mer