Totalt ökade intäkterna i BHG med 10,1 procent under det andra kvartalet. Det innebär att omsättningen landade på 3.908,5 miljoner kronor, jämfört med 3.550,6 miljoner kronor samma period året innan. Den organiska försäljningstillväxten var minus 8,1 procent. Proforma organisk tillväxt uppgick till minus 7,4 procent. Bruttovinsten blev 975,6 miljoner kronor (tidigare 954,5 miljoner kronor), med en bruttomarginal på 25,0 procent (26,9 procent). "Samtidigt som de långsiktiga förutsättningarna för lönsam och kassagenererande tillväxt är oförändrade så gäller förändrade förutsättningar på kortare sikt: Vi agerar i en marknad som krympt fyra kvartal i rad och i vilken våra kunders framtidstro fått sig en törn", säger BHG:s vd Adam Shatz i rapporten och fortsätter: "Samtidigt är det viktigt att påpeka att våra marknader fortsatt är större än innan pandemins utbrott. I denna utmanande miljö – kännetecknad av geopolitisk oro, krympande disponibla inkomster och svagare efterfrågan – är många av våra konkurrenter pressade, vilket bland annat lett till ett högt kampanjtryck på säsongsvaror." Rörelseresultatet blev 123,4 miljoner kronor, vilket är en minskning från 261,6 miljoner kronor under det andra kvartalet i fjol. I det senaste kvartalet låg rörelsemarginalen på på 3,2 procent (7,4 procent). Justerat rörelseresultat blev 162,2 miljoner kronor (278,0 miljoner kronor), med en justerad rörelsemarginal på 4,1 procent (7,8 procent). Resultatet före skatt var 209,3 miljoner kronor (248,7 miljoner kronor). Resultatet efter skatt blev 193,5 miljoner kronor (199,9 miljoner kronor), en minskning med 3,2 procent mot föregående år. "Vårt fokus här och nu är att tillse att vi fortsätter leverera lönsamhet, precis som vi konsekvent gjort längs vår resa sedan starten för tio år sedan. Samtidigt fortskrider arbetet med att bygga ett starkare och tydligare BHG för framtiden. Detta arbete kretsar inte minst kring att förädla kunderbjudandet och förstärka teknikplattformen för att driva långsiktig och lönsam tillväxt, samt att förenkla vår struktur så att vi kan få än bättre hävstång mellan de verksamheter som utgör BHG och tydligare förmedla vårt erbjudande till omvärlden", säger Adam Shatz. Resultat per aktie hamnade på 1,43 kronor (1,62 kronor), vilket innebär en minskning med 11,7 procent mot föregående år. Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till minus 161,8 miljoner kronor (tidigare 336,1 miljoner kronor).