Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

“Optionerna gör det svårt att få talanger till svenska startups”

Artikel bild
Sorosh Tavakoli, grundare av Videoplaza - numera Ooyala. Foto: Johanna Ekström

Nu ryter även Videoplazas grundare Sorosh Tavakoli till om optionerna: "Allt som haft med Sverige att göra har varit extremt omständigt", säger han.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

johanna@breakit.se

Reporter

Sorosh Tavakoli drog i gång sitt videoannonsbolag Videoplaza 2007 tillsammans med Alfred Ruth och Dante Buhay.

I början av 2015 köptes bolaget upp av den australiensiska telejätten Telstras dotterbolag Ooyala för runt en halv miljard kronor.

“Det betyder att jag har varit med om en hel cykel, från att starta upp ett bolag, gå igenom de första tuffa åren, skala upp, ta in kapital och sedan sälja. Under hela den här tiden har optionsprogrammen varit en jättefråga för oss”.

“Det absolut viktigaste skedet är det tidiga, när man inte har några intäkter, man har en stor dröm och måste attrahera talang. Nästan alla man anställer måste gå ner i lön. Det man lockar med är visionen”, säger han.

När bolaget väl såldes visade det sig att de personaloptioner som Videoplazas tidiga anställda hade inte var värda så mycket som tanken var från början, något som enligt Sorosh Tavakoli främst berodde på hur de behövde prissättas, och otydliga regler. 

"Vi grundare var rätt besvikna över andelen av försäljningen som gick till våra anställda".

“Man vill säga till personalen att: Du är med och äger en del av det här bolaget. Men reglerna är så luddiga, optionerna är svåra att prissätta och alla rådgivare ger olika besked om hur man ska lägga upp det”, säger han.

När han läste Spotifys öppna brev kunde han därför inte annat än hålla med. Främst efterlyser Sorosh Tavakoli tydligare regler kring optionsprogrammen.

“Jag är inte en person som brukar gnälla och klaga, men som företagare träffar man politiker i massa olika sammanhang och de brukar alltid fråga vad de kan göra föra att det ska bli bättre för företagare”.

“Det finns så många inkubatorer och folk som vill väl. Men hur mycket kan de egentligen hjälpa ett bolag att verkligen bli framgångsrikt? Ibland känns det som om de snarare ger ett konstgjort stöd till bolag som inte går tillräckligt bra. Det de verkligen borde göra är att göra det lättare för företagare att dela tillväxten med sina anställda, för mig är det ofattbart att det ska behöva vara så krångligt”, säger han.

Sorosh Tavakoli jobbar kvar på Ooyala som ansvarig för att bygga upp bolagets annonsteknikdel från New York. Det senaste året har bolaget vuxit både internationellt och på hemmaplan.

“Sedan vi sålde Videoplaza har vi gått från 50 till 80 personer på stockholmskontoret. Vi har satsat mycket på att få in en extremt stark kompetens i teamet. Men utan att gå in på för många detaljer så har det också varit en hel del krångel och utmaningar kring optionsprogrammen”. 

“De på huvudkontoret har varit förvånade över att det varit så krångligt i Sverige. Det finns ett bredare optionsprogram i bolaget och allt som haft med Sverige att göra har varit extremt omständigt”, säger han.

Det program som regeringens utredare lagt fram ger han heller inte mycket för, eftersom det direkt skulle utesluta ett bolag som Ooyala eftersom det är för stort.

“Det finns modeller i andra länder som funkar bra. Det borde kunna gå att få till ett program i Sverige som ligger i linje med dem”, säger han.

I sitt förslag har utredaren tittat på Storbritannien, men det svenska förslaget innehåller fler begränsningar än det brittiska. I det brittiska ligger till exempel begränsningen på hur många anställda bolaget får ha på 250 istället för 50 som i det svenska förslaget.

På Ooyala förs enligt Sorosh Tavakoli en “ständig dialog om var man ska växa - i Silicon Valley, Dallas, Stockholm, London eller Chennai”.

“Vi kommer absolut fortsätta att investera i Stockholm, men vi skulle alltid kunna lägga mer. Vi har en underbar stad, folk pratar engelska och är välutbildade. Vi har en fantastisk kultur där folk verkligen är duktiga på att jobba. Vi har jättebra rykte globalt, vår jantegrej som vi tycker är dålig är ganska uppskattad - du vet vad du får från svenskar”.

“Det finns väldigt mycket som är extremt positivt, men optionerna är något väldigt konkret som står i vägen. Det är inte så värdefullt att få optioner i Sverige, vilket gör det mindre attraktivt att jobba på en startup här”, säger han.

Själv skulle han kunna tänka sig att starta ett nytt bolag framöver.

“I så fall är optionerna verkligen något jag kommer ha i åtanke när jag bestämmer mig för var jag ska starta bolaget”.

“Sverige är ett fantastiskt land att bygga bolag i, men den här grejen gör det utmanande att i en tidig fas få tillgång till talang”, säger han.

Läs mer