Skelleftebolaget One upon meddelar att de fortsätter sin snabba tillväxt och ökar omsättningen från 75 miljoner kronor under 2020 till 94 miljoner kronor under fjolåret. Förlusten ska enligt siffror till Di Digital ligga på 10 miljoner kronor. Once upon har byggt en affär på att ta den klassiska fotoboken och anpassa den efter den digitala världen. De har helt enkelt tagit fram en app som ska göra det enkelt att skapa och beställa en traditionell fysisk fotobok. I samband med att bolaget avslöjar sina senaste siffror så har de också gått ut med att tjänsten lanserar på webben och att den sömlöst ska synkronisera med arbetet i appen. “Det känns fantastiskt att kunna säga att Once Upon bryter ny mark. Förhoppningen är att vi kan få ännu fler att upptäcka vår tjänst och hur enkelt det är att spara fina och helt ovärderliga minnen, som ju faktiskt bilder är”, säger Lina Andersson, vd och grundare, i ett pressmeddelande. Hon tror också att den nya lösningen öppnar för en ännu större marknad. “Marknaden för en webb-baserad fotobokslösning är enligt undersökningar vi gjort rejält mycket större än appens så i och med det här attraherar vi ett bredare spektrum av människor, Once upon lanserade 2017 av Lina Andersson. Tjänsten finns både i Sverige och internationellt. Under 2021 gick riskkapitalbolaget Verdane in som storägare i Once upon när bolaget stängde en runda på totalt 100 miljoner kronor. Då värderades bolaget till 350 miljoner kronor.