Den svenska cykelutmanaren Movs vill sänka trösklarna för att börja pendla genom att erbjuda cyklar på abonnemang till sina kunder. Nu fyller bolaget kassan med cirka 45 miljoner kronor i en runda där bland annat Jula holding och Svea bank investerar. Pengarna ska användas till att ta fram egna elfordon, att utveckla sin plattform och för att expandera till nya marknader. “Många konsumentvarumärken drabbas av en ekonomi på nedgång men för oss är det tvärt om, vår tjänst passar den som vill dra ner på månadskostnader och undvika större investeringar. Dessutom drivs vår marknad av flera stora makrotrender som ett ökat intresse för abonnemang, delningstjänster, mikromobilitet och hållbart resande”, säger Mikael Klingberg, vd på Movs i ett pressmeddelande. Lennart Ågren på Svea bank berättar i en kommentar att de ser abonnemangstrenden som intressant. Han lyfter också fram optikerkedjan Synsam och säkerhetsbolaget Trygsamm som exempel på bolag där de också har satsat på abonnemangsaffärer. “Movs ligger helt rätt i tiden med att erbjuda abonnemang som affärsmodell i ett segment som tidigare präglats av att man ska äga sitt personliga transportmedel. Det är en global megatrend som vi nu ser förändrar bransch efter bransch”, säger han. Den tänkta expansionen ska ske både i svenska och internationella städer enligt bolaget. Movs technology group, som hela bolagsnamnet lyder, har tidigare varit med och tagit fram varumärken som Vässla, Lifebike och Niu. Under 2021 låg omsättningen i bolaget på 90 miljoner kronor enligt DI.se.