Sök

Bubbleroom ökade omsättningen under andra kvartalet

Bubbleroome-handel

Ville Kangasmuukko Nordström, vd Bubbleroom. Foto: Press/TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

E-handelsbolaget Bubbleroom redovisar ökande omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Nettovinsten var oförändrad.

När Bubbleroom bolaget räknar bort den avvecklade verksamheten för företagsförsäljning så ökade omsättningen med 27,2 procent till 128,5 miljoner kronor under det andra kvartalet. Under samma period förra året låg jämförelsebar omsättning på 101 miljoner kronor.

"Under det andra kvartalet levererar vi glädjande fortsatt stark tillväxt tillsammans med ökad bruttomarginal, trots ett allmänt förändrat kundbeteende online såväl som osäkerheter på marknaden i kombination med hög inflation", kommenterar vd Ville Kangasmuukko Nordström.

Bruttovinsten blev 84 miljoner kronor ( tidigare 65,6 miljoner kronor), med en bruttomarginal på 65,4 procent (tidigare 65,0 procent).

Ebitda-resultatet skrevs till 3,5 miljoner kronor, vilket den även gjorde under samma period i fjol.

Justerat ebitda-resultat uppgick till 4,1 miljoner kronor (tidigare 3,5 miljoner kronor), med en justerad ebitda-marginal på 3,2 procent (tidigare 3,5 procent). De jämförelsestörande posterna avser flyttkostnader till bolagets nya automatiserade robotlager.

Företaget upplever även en stärkt varumärkesposition under det andra kvartalet.

"Vi ser tydligt att allt fler nya kunder väljer att handla hos oss, samtidigt som existerande kunder fortsätter att återkomma för att handla av oss igen. I takt med att vi fortsätter att redovisa stark tillväxt, så innebär det också att vår totala kundstock växer", fortsätter vd:n Ville Kangasmuukko Nordström.

Ebita-resultatet blev 2,9 miljoner kronor jämfört med 3,0 miljoner kronor året innan. Ebita-marginal låg på 2,3 procent (tidigare 3,0 procent).

Resultatet efter skatt blev 2,6 miljoner kronor (tidigare 2,6 miljoner kronor).

"Vi har fortsatt hög utvecklings- och investeringstakt för att stärka vårt kunderbjudande, och främst nämnvärt från kvartalet är att vi har påbörjat utveckling och implementering av en lösning för digitala returer, som dels kommer förenkla kundens retur, ge oss möjlighet till merförsäljning i samband med byte/retur, men framför allt generera mer värdefull data kring returerna i syfte att minska returgraden", avslutar Ville Kangasmuukko Nordström.

Läs mer