E-handelsbolaget Cdon redovisar minskande omsättning under andra kvartalet med 10,4 procent till 106,4 miljoner kronor. Under samma period 2021 låg omsättningen på 106,4 miljoner kronor. Rörelseförlusten ökade samtidigt något till 26,7 miljoner kronor jämfört med 23,7 miljoner kronor samma period året innan. Försäljningsvolymen, GMV, för gruppen uppgick till 493,3 miljoner kronor jämfört med 512,3 miljoner kronor, vilket också var en minskning med 4 procent. Försäljningsvolymen, GMV, inom Cdon Marketplace var högre med 1 procent till 437,4 miljoner kronor jämfört med 433,2 miljoner kronor. Samtidigt var nettoförsäljningen inom Cdon Marketplace lägre med 22 procent till 50,5 miljoner kronor jämfört med 41,2 miljoner kronor.. "Den påbörjade förvandlingsresan mot att bli den främsta shoppingdestinationen i Norden fortsätter. I förra rapporten presenterade vi flera åtgärder för att stimulera vår tillväxt, och halvvägs genom året börjar vi se effekterna", skriver Cdon:s vd Peter Kjellberg i rapportens vd-ord och fortsätter: "Vi fortsätter att prestera bättre än e-handelsmarknaden generellt, som minskar i flera kategorier jämfört med samma perioden förra året. Antalet aktiva besökare som handlar har ökat jämfört med de senaste två kvartalen." ÖVRIGA SIFFROR Nettoförsäljningen inom Cdon Retail sjönk med 29 procent till 55,1 miljoner kronor (77,6). Bruttovinsten blev 54,6 miljoner kronor (45,9), med en bruttomarginal på 51,3 procent (38,6). Ebitda-resultatet blev -20,2 miljoner kronor (-18,8). Resultatet efter skatt blev -26,7 miljoner kronor (-23,6). Resultat per aktie hamnade på -4,05 kronor (-3,95).