“En hållbar stil, med kvalitet och syfte.” Så beskriver Totême tanken bakom sina kollektioner, som än så länge tycks ha tagit flera marknader med storm. Breakit har tidigare berättat om det exklusiva klädmärket, som grundades för åtta år sedan. Det startades av modeprofilen och bloggaren Elin Kling tillsammans med hennes man Karl Lindman. Sedan dess har duon skördat framgångar. Så sent som under våren förra året rapporterade Breakit om att Kling sålde delar av bolaget till investeringsbolaget Altor, som klev in som majoritetsägare. Bolaget värderades där och då till 1,5 till 2 miljarder kronor, enligt DI Digitals källor. "Altor bidrar med kompetens och förstår vår resa till att bygga ett globalt modehus", sa Elin Kling i samband med affären. SAGAN LEVER VIDARE Nu kan Breakit berätta hur det går för framgångssagan, som verkar fortsätta. Omsättningen har ökat – och det med råge. Under räkenskapsåret som sträcker sig från första maj 2021 till sista april i år landade nettoomsättningen för Toteme AB på drygt 537 miljoner kronor, att jämföra med 303 miljoner kronor året innan. Ökning kommer framförallt från ökade försäljning på internationella marknader. Dels genom återförsäljare. Dels genom bolagets egna e-handel. Resultatet, efter finansiella poster, uppgick till 151 miljoner kronor – även det en ökning sett till året innan, då det landade på 67 miljoner kronor, enligt bolaget årsredovisning. Under året öppnade Totême sin första butik i Shanghai via dotterbolag i Kina. Dessutom har bolagets återförsäljarverksamhet avseende amerikanska kunder flyttats till dotterbolaget i USA, men Försäljning till återförsäljare i övriga länder bedrivs fortsatt från den svenska verksamhet, heter det vidare i årsredovisningen. Totême har i tillägg ingått ett samarbete med en lokal partner i Sydkorea, för försäljning genom e-handel till den sydkoreanska marknaden. VALUTAN KAN STÄLLA TILL PROBLEM Men det tycks inte vara helt fritt från potentiella orosmoln. I bolagets årsredovisning konstateras att bolaget gör inköp och försäljning till och från ett flertal länder, i olika valutor. “Fluktuationer i dessa valutor i relation till Svenska kronor har en påverkan på bolagets intäkter och kostnader. Försäljningen och inköpen kan även påverkas av externa geopolitiska faktorer som kan påverka till exempel priser på råvaror, ledtider i produktion och logistik, samt konsumtion i marknader”, heter det vidare.