Sök

Footway fyndköper när Ellos tröttnat – uträknade Stayhard lever vidare

FootwayStayharde-handel

Daniel Mühlbach, vd Footway. Foto: Press

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Den tidigare ägaren Ellos tröttnade i våras och var på väg att begrava Stayhard.

Men den börsnoterade e-handelskoncernen ser möjligheter och köper tillgångarna.

Det var i slutet av mars som beskedet kom: Ellos ville prioritera andra delar inom koncernen och menade att Stayhard inte hade den “den lönsamhet, positionering och målgrupp som krävs”. 

Börsnoterade Footway gör uppenbarligen en annan kalkyl när bolaget nu köper varumärket, domännamnen och varulagret för 15 till 20 miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande.

Planen är att införliva Stayhard i Footways maskineri för koncernens olika e-handelsbutiker. Stayhards lager, och tillhörande logistik, kommer att flytta till Footways stora anläggning utanför Eskilstuna. I början av september ska affären vara slutförd. 

“Vi ser stora möjligheter i att bygga vidare på Stayhards starka varumärke och nischade koncept. Det är ytterligare ett steg i rätt riktning för att kunna erbjuda ännu fler specialiserade butiker på Footways plattform", säger Footways vd Daniel Mühlbach

Han räknar med att stayhard.com kommer att omsätta 20-30 miljoner kronor under de tolv kommande månaderna. När Ellos kommunicerade nedläggningsbeslutet i våras uppgavs den årliga omsättningen ligga kring 130 miljoner kronor. 

Stayhard startades 2005 och den primära målgruppen har varit unga män i Norden som gillar det bolaget kallar “casual streetstylemode”. Sommaren 2014 sålde grundaren Joakim Naumburg aktiemajoriteten till Ellos. Han kallade nedläggningsbeslutet för “väldigt tråkigt” och “ledsamt” i samtal med Breakit i slutet av mars. Men nu ser det alltså ut som att varumärket kommer att leva vidare. 

Läs mer