Sök

Sellpys förluster ökar – H&M fortsätter i det tysta trycka in miljoner i bolaget

SellpyH&Me-handel

Michael Arnör, Philip Gunnstam och Oskar Nielsen, grundare av företaget Sellpy. Foto: TT

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Sellpys kraftiga expansion innebär ökad omsättning, samtidigt som förlusterna tynger det H&M-backade second hand-bolaget. H&M fortsätter dessutom trycka in stora summor för att hålla det flytande.

Den cirkulära ekonomin är här för att stanna och några som vill göra livet lättare är Sellpy som har byggt en plattform för second hand-produkter. Som privatperson beställer du hem en påse och fyller den med kläder som ska säljas, varefter Sellpy säljer varorna i utbyte mot ersättning.

Bolaget, som grundades 2014, har lockat till sig H&M som största ägare med 78 procent. Enligt det färska bokslutet från 2021 växer Sellpy så det knakar. Från 232,2 miljoner kronor till 403,3 miljoner. Men förlusterna hänger kvar – inte en enda gång sedan starten har de visat svarta siffror. I fjol gick rörelseresultatet från -22 miljoner kronor till -32 miljoner.

Tron på bolaget har fått H&M att skjuta till pengar flera gånger om – totalt 300 miljoner sedan 2015. Senast i fjol gjordes en hemlig emission på 30 miljoner kronor. Breakits Stefan Lundell spanade då att om ingen vändning till vinst sker under 2021 så kommer bolaget behöva ta in ännu mer pengar under 2022.

Enligt bokslutet har därefter ytterligare 55 miljoner pytsas in i Sellpy. Men det är inget som har kommunicerats utåt. 

Vd:n och medgrundaren Michael Arnör ber att få ge en skriftlig kommentar på Breakits frågor, men vill varken svara på vad de ska göra med pengarna, vad förlusterna beror på eller när de går med vinst.

“Vi ser med stor tillförsikt fram emot resten av 2022 och kommer fortsätta innovera för att göra våra tjänster ännu bättre för våra användare.”

LÄS MER: Sellpy tyngs inte av corona – H&M fortsätter att investera

Om siffrorna säger han så här.

“Vi ser en ökad efterfrågan på att leva cirkulärt både genom att sälja och handla second hand. I takt med att vi har utvecklat vårt erbjudande och ökat vårt täckningsområde har vi kunnat fortsätta attrahera nya kunder i snabb takt.”

Just nu ligger Sellpys fokus på att expandera till nya ställen. Idag kan kunder handla genom bolaget på 24 marknader och sälja på sex stycken. Sellpy har precis byggt ett nytt storlager i Polen, där delar av varuflödet kommer skötas. Detta för att minska hanteringstiderna, som hittills har varit långa

Bolaget gick i fjol från 420 till 441 anställda.

Läs mer