När H&M lade fram sin delårssrapport var det som vanligt redan känt hur stor försäljningen varit under kvartalet. Det berättar bolaget alltid några veckor innan själva rapporten, utan att ge några detaljer eller information om vad som legat bakom utveckling. Det fick vi nu. “Försäljningen ökade kraftigt i våra fysiska butiker samtidigt som online går fortsatt bra. Detta visar återigen värdet av att ha både fysiska och digitala kanaler som stärker och kompletterar varandra”, skriver Helena Helmersson i rapportens vd-ord. Samtidigt som hon hyllar betydelsen av de fysiska butikerna gav hon beskedet att koncernen kommer att stänga 272 butiker under 2022. Det är fler än bolagets tidigare bedömning. H&M kommer samtidigt att öppna 94 nya butiker. Nettot blir därmed -178 butiker för året. Tidigare, exempelvis i förra rapporten, har bolaget pratat om en minskning med 145 butiker. Helena Helmersson konstaterar vidare att de flesta covid-restriktioner nu tagits bort runt om i världen. Men utmaningar saknas inte. “Störningar och förseningar i varuförsörjningen kvarstår men mildras successivt. Samtidigt ser vi en kraftig inflation”, skriver hon. H&M:s rörelseresultat för det andra kvartalet, mars till maj, uppgick till 4.988 miljoner kronor. Det var 17 procent bättre än vad analytikerna i snitt hade väntat sig enligt börsinformationsbolaget Infront, och en ökning från 3.852 miljoner kronor motsvarande period 2021. Klädjätten berättade även att bolaget ska köpa tillbaka den egna aktien före uppemot 3 miljarder kronor.