Sök

Greenely fyller kassan med 70 miljoner – siktar på Norden

TibberEl

Tanmoy Bari, vd på Greenely. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Greenely ökade intäkterna till 125 miljoner kronor under 2021, vilket var ett kraftigt lyft från året innan. Men precis som för konkurrenten Tibber kan siffran bli något missvisande.

Nu siktar elbolaget mot Norden med färska miljoner i kassan.

Det app-fokuserade elbolaget Greenely har tagit in 70 miljoner kronor i nytt kapital för att kunna expandera i Norden. Samtidigt meddelar bolaget att de växte kraftigt under fjolåret. Exakt vilka som har investerat i Greenely, utöver att det rör sig om både befintliga och nya investerare, framgår däremot inte. Hur mycket pengar Greenely planerar att ta in via en pågående crowdfunding-kampanj vill bolaget inte heller svara på.

Inräknat i de 70 miljoner kronor som bolaget tar in finns även kapital i form av banklån. Exakt hur stor lånedelen är framgår inte heller.

“En minoritet kommer från lånefinansiering”, Tanmoy Bari, medgrundare och vd på Greenely, till Breakit.

Några av Greenelys tidigare investerare är Luminar Ventures, Concejo, KTH Holding, Backstage Invest, Gainbridge Capital och Byfounders VC.

Samtidigt har Greenely också en pågående kampanj på den brittiska crowdfunding-sajten Crowdcube. Något som DI.se rapporterade om nyligen, där Greenely är ett av totalt tre svenska bolag som än så länge har valt att testa lyckan.

Hur mycket utöver denna nyemission ska ni ta in via crowdfunding?

“Vi har inga som helst målsättningar när det kommer till investerat kapital via vår crowdfundingkampanj. Vi ser detta uteslutande som ett sätt för oss att knyta våra kunder närmare oss och i än högre mån känna ägandeskap och agera som ambassadörer för vårt varumärke.”

Startups är riskfyllda investeringar för en privatperson, varför valde ni att gå den vägen?

​​”Befintliga kunder och andra privatpersoner har under en längre tid uttryckt intresse för att investera i bolaget och därför har vi öppnat upp för mindre investerare att investera på samma villkor som de större institutionella. Som nämnt ovan är det är ett sätt för oss att stärka bandet till kunderna och låta dem vara än mer involverade på vår resa framöver.”

Greenely lyfter i pressmeddelandet fram att bolaget ökade sina intäkter med 560 procent under 2021. Det finns flera bolag i koncernen med olika årsredovisningar, men nettoomsättningen i Greenely premium (där elavtalen ligger) låg på 18 miljoner kronor under 2020.

Totalt ska nettoomsättningen för 2021 däremot ha landat på 125 miljoner kronor enligt bolaget själva. Resultatet före skatt och avskrivningar (Ebitda) skrevs till minus 22 miljoner kronor.

Viktigt att komma ihåg här är att Greenely, precis som konkurrenten Tibber köper in och säljer el, vilket alltså bakas in i omsättningen här. Högre elpriser leder därför till högre omsättning. Hur stora intäkter som bolaget hade från sina månadsprenumerationer delar bolaget inte i dagsläget. 

I pressmeddelandet skriver Greenely däremot att de även ser en tillväxt i nya kunder.

“Vi har lyckats skapa en plattform som möjliggör automatisk styrning av de stora elförbrukarna i hemmet. Vi vill lansera denna plattform i övriga Norden för att möta det enorma kundbehov som uppstått i den rådande energikrisen”, säger Tanmoy Bari.

Läs mer