Den svenska spelutvecklaren Dice är sedan 2006 en del av jättekoncernen EA, eller Electronic Arts som förkortningen står för. Spelstudion har främst gjort sig kända för spelserien Battlefield, vilka består av skjutspel som utspelar sig i olika krig (både verkliga och fiktiva) och med ett fokus på att spela mot andra spelare online.
Dice senaste spel i serien heter Battlefield 2042 och nådde aldrig upp till varken kritikers eller spelares förväntningar. Flera toppchefer lämnade och spelet beskrivs även ha blivit en besvikelse internt. Nu ska den nya Dice-chefen Rebecka Coutaz, som kom in för att ersätta Oskar Gabrielson, få ordning på skutan.
I en intervju med DI.se berättar hon om framtiden för studion.
”Jag kom in i en kritisk situation. Det var inte så som teamet här på Dice hade trott att det skulle gå och inte våra spelare heller så det är klart att vi alla var besvikna”, säger hon till tidningen.
Rebecka Coutaz säger sedan att det viktigaste är att ta lärdomar av vad som hände. Och att de måste sätta rätt förväntningar på vad studion kan leverera framöver och inte lova för mycket.
”Vi har full backning av EA och vad vi satsar på nu är att vi ska bli ett av världens bästa 'FPS power houses'. Som Dice förtjänar. Och det har vi satt ut förhoppningsvis om tre år. Vi kommer tillbaka. Vi är där vi ska vara och där vi borde vara. Vi jobbar fullt på det”, säger hon.