Sök

Grillbolaget Bluegaz har lockat silverrävarna till e-handeln: ”Känns skitkul”

Bluegaze-handel

Bluegaz e-handelschef Isabella Kron.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Försäljningen har skjutit i höjden och grillbolaget har femtiotalisternas nya nätvanor att tacka. Nu hoppas Bluegaz att e-handelsfrossan inte kyler ner glödheta tillväxten.

Grillbolaget Bluegaz har sett stor tillväxt under coronaåret och slog nyligen besöksrekord på sajten. Företaget som är fristående i koncernen Roos-gruppen dubblade sin försäljning under 2020 och var inte långt ifrån att göra om bedriften året efter. 2021 landade försäljningsintäkterna på 18 miljoner, det kan jämföras med nära 11 miljoner året innan. 

Nyckeln till framgång stavas femtiotalister som på kort tid blivit vassa på e-handel, enligt Bluegaz. Grillbolaget har en kärnmålgrupp på 55 år och äldre och under pandemin anpassade de sig till den nya normen att inte känna och klämma innan större inköp. 

”Att klicka hem en gasolgrill eller ett utekök online var otänkbart för bara fem år sedan”, säger Bluegaz e-handelschef Isabella Kron i en kommentar.

2020 såg en explosionsartad utveckling för e-handel, där äldre åldersgrupper började göra sina inköp online som en direkt följd av pandemin. 

Lili Sapi, e-handelsspecialist på Bluegaz, säger att de nybakade e-handlarna känner sig trygga med bolaget som även representeras av en 50-talist i kundtjänsten. 

”Vi har silverrävarna. Det är skitkul.”

Samtidigt går e-handelsfrossan inte obemärkt förbi Bluegaz, som får se facit först efter den stekheta sommarsäsongen. Den senaste e-handelsindikatorn från Svensk Handel visade sjunkande siffror generellt för maj månad, med ett större tapp för äldre åldersgrupper. 

”Vi märker av det som alla andra e-handlare. Samtidigt är det fler som besöker vår hemsida och känner till vårt brand”, säger Lili Sapi. 

Hon säger att bolaget ser väldigt ljust på framtiden och planerar att vara i en expansiv fas de kommande fyra åren. 

”Det är okej om vi inte slår rekord varje år. Vi tänker långsiktigt.”

Lili Sapi säger att även om de köpstarka 50-talisterna är kärnan av målgruppen så satsar även Bluegaz på att växa bland trettioplussarna, bland annat genom nördigare produkter, rökgrillar och veganska recept. 

Läs mer