Det kokar av svenska bolag som har lyckats i USA just nu – Oatly, Spotify, Acne, Nicks, Ikea, Hästens är några exempel. Nu vill flera in på en av världens hetaste och svåraste marknader. Det här vill entreprenörerna Malin Eklund, Lisa Agerman och Edit Brunner hjälpa till med. De drar nu igång PR-byrån Second Home PR och Commerce i Los Angeles som ska kratta vägen för skandinaviska bolag som vill etablera sig i USA. Trion har gedigna meriter på sitt CV. Lisa Agerman har de senaste 16 åren arbetat i olika ledarskapsroller inom H&M-koncernen, bland annat som global chef för expansion. Idag sitter hon i styrelsen för Svenska Handelskammaren i Los Angeles. Malin Eklund är podcastprofil och driver “Keeping up med Jennie & Malin” tillsammans med Jennie Hammar Schmitz. Edit Brunner var tidigare Sverigechef på influencernätverket Splay och arbetar med egna onlinekurser. Idén till byrån Second Home PR och Commerce fick de under pandemin, då Lisa Agerman och Malin Eklund samtidigt grundade Un’Sweet, ett vin som har en lägre sockerhalt, i Kalifornien. De önskade då att de hade fått vägledning i hur den amerikanska marknaden fungerar. “Vi hade kunnat spara både tid och pengar. Nu undrar många hur vi har gjort när vi har startat vårt amerikanska bolag. Second Homes tjänster ska vara den guide till företagsetablering som vi nu hoppas andra bolag kan ta hjälp av när de vill göra en liknande resa”, berättar Malin Eklund. Second Home kommer erbjuda hela paketet: marknadsföring, försäljning, varumärkesskydd, juridisk rådgivning, försäkringar och hjälp med finansiering. Man ska främst nischa in sig på mode och retail och samarbetar redan med ett flertal skandinaviska företag. Bland dessa finns Power Woman, som erbjuder designade träningskläder, och Her Platform Events, som är en serie event med kvinnor, grundat av norska medieprofilen Tonje Kristiansen. “De företag som går bra här har en story och en eller flera spännande entreprenörer bakom varumärket. De behöver bara någon att bolla med, veta vem man kontaktar, hur man översätter en sajt till amerikansk e-commerce och så vidare. Framför allt är det många kvinnliga entreprenörer som är sugna på att lansera i USA”, säger Edit Brunner. Second Home ska också erbjuda bolagen att vara en del av opinionen i olika frågor. “I USA är det politiska klimatet ett annat. Där är det viktigt att man som varumärke inte bara säljer produkten eller tjänsten, utan också visar målgruppen att man bryr sig om större frågor. Ett svenskt företag som etablerar sig i USA ska genom oss kunna vara med och till exempel sponsra event eller samarbeta med organisationer. Ett exempel är ett event vi kommer anordna i höst med Tonje Kristiansen kring vapensäkerhet”, säger Edit Brunner. “ALLA DELSTATER ÄR OLIKA” Det är stora skillnader mellan den svenska och amerikanska marknaden – strategin går inte att direktöversätta. Det har Lisa Agerman blivit varse, som har sett många bolag bränna alldeles för mycket pengar. “Du behöver inte öppna en stor butik på bästa läget och största adressen. Det kan räcka med en pop up, och få in det i amerikanska pressen. Är man inte enorm har man inte råd med detta. COS är ett sådant exempel – de inledde med ett samarbete med Open Ceremony – och började sedan sälja online. Man måste dessutom tänka på att alla delstater är så otroligt olika, de är som länder”, säger Lisa Agerman. Med Un’Sweet – som idag säljer sex produkter på marknaden – var det en framgång att använda sig av en kändisambassadör. “Vi fick kontakt med Tracy Tutor som också blev delägare. Hon är författare och är med i Million Dollar Listing LA. Det var Fredrik Eklund (reds. anm. Malins svåger) som introducerade oss på en fest. Vi pitchade Un’Sweet för henne och hon hade en bra ingång till den amerikanska pressen. Med hennes hjälp kom vi också i kontakt med en amerikansk PR-byrå som har lärt oss mycket om hur allt funkar”, säger Malin Eklund. Varför är det så många svenska varumärken som gått in eller är på väg in i USA? “Sverige har bra idéer, bra design och en prisbild som inte är jättedyr. I kombination med coolheten och ett gott rykte så har det fungerat bra”, säger Lisa Agerman. Ser ni några utmaningar med byrån framåt? “Vi är inte rädda för USA, men det gäller att inte ta på oss så stora kostnader, och att vara snabbrörliga och testa grejer.” Edit Brunner och Malin Eklund har precis landat i Stockholm och kommer under sommarmånaderna att träffa potentiella kunder. I höst ska de sätta igång på riktigt. “Nu håller vi på med alla de legala bitarna, sen kommer det roliga. Vi hoppas redan i september kunna rekrytera en fjärde person”, säger Edit Brunner.