SaaS-grundaren Kira Unger hade precis kommit hem från Barcelona och SaaStr när jag ringde upp henne för att försöka ta reda på hur det egentligen gick för bolaget i deras internationella expansion. Några exakta siffror delade hon inte med sig av, men vi fick ändå en inblick i arbetet med att ta Storbritannien – den resan kan ni läsa mer om i veckans SaaS-profil. Här går vi istället vidare bland veckans SaaS-nyheter, och från Sverige hittade jag mycket handel – både off- och online. Det blir även lite ESG, eller hållbarhet som vi helt enkelt brukar kalla det. PS. SaaS Brief är Breakits nya nyhetsbrev helt fokuserat på SaaS-området. Har du tankar kring det här nyhetsbrevet? Eller vår bevakning av SaaS på Breakit? Du når mig på tobias.blixt@breakit.se – alla inspel och tankar uppskattas! Veckans SaaS-svep * Fintechbolaget Datia har tagit in 33 miljoner kronor för att utveckla sin tjänst som hjälper finansiella bolag med hållbarhetsanalyser och rapportering i sina investeringar. Bland investerarna finns riskkapitalbolaget Nautia, liksom Söderberg & Partners och Sting. Bolaget grundades 2020 och på kundlistan finns bland annat Tin Fonder och Spiltan. Nu vill bolaget expandera i Europa. Den nyheten kom samma vecka som PE Accounting meddelade att de lanserade ett dotterbolag för att hjälpa företag att skapa hållbarhetsrapporter. ESG på frammarsch med andra ord. “Vårt syfte är att stödja investerare i deras hållbarhetsarbete, traditionella ESG-betyg är inte längre tillräckligt. En allt större utmaning är att integrera transparent och kvantitativ data i investeringsprocessen, följa snabbt föränderliga regelverk och beakta kundernas krav på hållbarhet”, säger Datias vd Juan Manuel Serruya i ett pressmeddelande. * De svenska e-handelsplattformarna Jetshop och Storm gick samman i maj förra året till en koncern som tillsammans skulle ha återkommande intäkter på över 100 miljoner kronor vid tidpunkten. Nu ett år senare så så skrotas de två varumärkena och istället lanseras det nya gemensamma namnet Norce. Vi följer utvecklingen i koncernen med spänning. * Uppsalabolaget Storesprint struntar i e-handeln för att istället digitalisera den fysiska handeln. Under fjolåret landade intäkterna på närmare 700.000 kronor, men nu ska Storesprint skala upp. Det gör bolaget med 6,3 miljoner kronor i nytt kapital, där bland annat Almi Invest väljer att satsa. Tjänsten beskrivs digitalisera många sysslor som annars sker analogt. * De svenska liveshopping-bolagen får ökad konkurrens när amerikanska Firework ska expandera i Norden. Nyligen tog Firework in 150 miljoner dollar i en nyemission och i samband med Norden-satsningen rekryterar bolaget Krister Karjalainen för att leda expansionen. Han kommer närmast från Samsung där han bland annat har ansvarat för digital marknadsföring. * Även internationellt har det varit shopping som skapat rubriker. Parisbaserade Nfinite tycker att e-handeln skulle må bättre av lite modernare produktbilder. Modernt betyder här en plattform som ska göra det enklare att skapa, publicera och hantera produktbilder. Exempelvis genom att man enkelt ska kunna växla mellan olika möbelkombinationer i en bild. Det har fått investerarna att satsa 100 miljoner dollar, nästan 1 miljard kronor, på den franska startupen. Rundan leddes av Insight partners och nyheten kan ni läsa i Techcrunch. * En sista grej bara; Vi kommer att dela ut priser i mängder av kategorier på SaaS Summit i höst. Nu har vi öppnat nomineringarna!