Kira Ungers och Olga Beck Friis vill digitalisera juridiken för alla företag med sin startup Pocketlaw. Det kan exempelvis handla om att skapa och hantera avtal, eller att ta del av mallar för olika avtal. Nyligen tog grundarna in 110 miljoner i nytt kapital, där majoriteten av pengarna kom från Skype-grundaren Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico. Högt på agendan står fortsatt internationell expansion. Kira Unger har precis kommit hem från jätteeventet SaaStr i Barcelona och berättar för SaaS Brief om satsningen i Storbritannien och hur de ska lyckas med sin tillväxtresa. Exakt hur mycket bolaget växer är däremot inte känt i dagsläget, grundarna har bara avslöjat de årliga återkommande intäkterna från bolagets abonnemang ökade med 800 procent under fjolåret. “Vi lanserade i Storbritannien efter sommaren 2021. De första månaderna var lite långsamma, men från november började det ta fart ordentligt och nu har vi faktiskt 25 procent av våra kunder i Storbritannien”, säger hon och fortsätter. “En anledning till det var nog att min medgrundare Olga faktiskt flyttade till London, innan vi rekryterade en country manager. Vi tror på att ha ett starkt team på plats lokalt. Sedan är strategin att initialt fokusera på tech-savvy bolag i storstäderna, vi har kunnat vinna mycket mark där. Nu är målet att kunder i Storbritannien ska utgöra över 50 procent av det totala antalet kunder tidigt nästa år.” Kira Unger avslöjar också att majoriteten av bolagets försäljning är inbound (alltså förfrågningar från kunder), hela 70 procent. Av den försäljningen är 25 procent själv betjänt via hemsidan. Hon beskriver det som att de har en väldigt produktdriven tillväxtstrategi. Utöver Storbritannien så har Pockelaw även expanderat till Norge och planerar även expansion till Danmark och Tyskland under året. Hur väljer ni vilka länder ni vill expandera till? “Vi går efter tre kriterier. Storlek på marknaden, regulatoriska förutsättningar och hur tekniskt mogen marknaden är, det var så vi kom fram till att Storbritannien var vårt bästa alternativ och det visade sig vara rätt. Expansion är svårt men det stoppar inte oss; särskilt inte eftersom vi fått bevisat att behovet av Pocketlaw är lika stort utomlands.” Vad har ni för utmaningar idag? “Vi har flera enterprise-kunder idag, vilket kan locka att gå up-market än vad vi vill. Det är en vanlig utmaning inom SMB SaaS att dras up-market tidigare än planerat. Det vill man helst undvika att göra för tidigt när övriga marknaden är enorm. Men när man har bolag som drar i en och är intresserade så kan det vara svårt att motstå.” “Allt handlar om tajming. Vi ska fortsätta up-market och har många större kunder. Men det gäller att vara fokuserad när man egentligen vill göra allt på samma gång.” Påverkades er senaste runda något av det förändrade läget på marknaden? “Nej, vi stängde nyemissionen i mitten av mars. Så vissa av dom frågor som är vanligare idag kom inte upp i vår process och det var ingenting som påverkade vår värdering. Kraven i dagsläget är nog högre än tidigare, vilket kan vara en fördel för B2B SaaS bolag med starka och stabila metrics.”