Hon har varit influencer sedan tonåren, även om ordet knappt var uppfunnet eller åtminstone inte låg i var och varannans mun. Nu är Petra Tungården den som signerar sommarklänningen med stort S. Varumärket Adoore – som Tungården äger till 95 procent – gör klänningar med starka färger och snitt som för tankarna till varma kvällar vid rivieran. I veckan har siffrorna landat för 2021 och de visar att Tungården efter en skakig start kan vara nöjd med sitt avstick in i klädbranschen. Omsättningen ökade med 170 procent från i fjol till 39 miljoner kronor, enligt årsredovisningen. Rörelseresultatet ökade samtidigt med hela 200 procent och uppgick till 14,5 miljoner kronor, vilket Influens.se var först att skriva om. Adoore-grundaren skriver att 2021 var ett ”omtumlande” år med högre fraktpriser och en överhängande oro hos leverantörerna på grund av covidpandemin – Adoore har haft samma fabrik i Kina sedan starten 2018. ”Trots detta har Adoore haft ett framgångsrikt år med en stark tillväxt och ökad varumärkeskännedom hos våra kunder i Sverige och övriga norra Europa.” Nästa steg i Adoore-bygget handlar om att rekrytera nyckelpersoner och att ta klänningarna ut i världen. När Petra Tungården pratade med Breakit i april sa hon att märket, som i dag säljs i Norden, siktar på en lansering i USA. ”Jag tror att Adoore hade passat så bra där. Men det är planer längre fram.” I våras var planen att göra sig mindre beroende av sin kinesiska fabrik genom att börja producera i Europa. Detta för att snabbare få ut varorna och göra produktionen mer klimatvänlig, sa Tungården.