Bytedance, bolaget bakom sociala medier-jätten Tiktok, överväger att sälja en ägarandel i Poizon, en kinesisk e-marknadsplats för sneakers och märkeskläder. Det uppger källor för Bloomberg. Poizon är värderat till motsvarande 97 miljarder kronor och en försäljning skulle vara ett proaktivt drag från Bytedance som försöker blidka Peking, skriver sajten. Bytedance har gjort ett antal snabba sortier ur investeringar och dragit ner på utsvävningar från kärnverksamheten de senaste åren, efter att den kinesiska regimen har gjort hårdare nedslag mot techindustrin i landet. Poizon – eller De Wu som appen kallas i Kina – erbjuder äkthetsbevis till kunder som köper sneakers på nätet. Och sneakersmarknaden är brännhet internationellt. StockX, en sneakeråterförsäljare baserad i Detroit, planerar att expandera globalt efter att värderingen rusade till 3,8 miljarder dollar, motsvarande 37 miljarder kronor, förra året. Goat Group, också med säte i USA, meddelade i fjol att bolagets värde fördubblats till motsvarande 36 miljarder kronor. Bolaget skrev i april kontrakt med den franska fotbollsklubben Paris Saint-Germain – enligt källor värderat till över en halv miljard kronor.