Sök

Marken skakar under matkassebolagen: ”Turbulent närtid”

MathemLinas matkasseMat på nätet

Walker Kinman. Foto: Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Först skrotades restriktionerna – nu väntas svenskarna snåla in.

Matleveranserna boomade under pandemin. Hushållen näthandlade ägg, mjölk och grönsaker som aldrig förr med hemleverans till dörren. Men nu sjunger e-handlarna en annan visa. Det skriver SvD. Det är inte bara skrotade covidrestriktionerna som dämpar handlarnas humör – och får aktierna att falla på börsen. Mörka moln tornar upp sig i horisonten i form av hög inflation och stigande räntor. Svenskarna väntas hålla allt hårdare i plånboken framöver. 

LMK Group med Linas Matkasse, har rasat mer än 75 procent på börsen på ett år. Vd Walker Kinman säger till SvD att efterfrågan har försvagats samtidigt som marknaden vuxit kraftigt. 

”I närtiden kommer det att vara turbulent. Vi får helt enkelt se hur utvecklingen i omvärlden kommer att påverka oss längre fram.”

Han säger att flera aktörer lämnat marknaden men att det inte är aktuellt för Linas Matkasse som gjort förändringar i arbetssätt och affärsmodell, enligt vd:n.

I fjol köpte e-handlaren Mathem upp Mat.se. Tre månader sedan lades varumärket ner och de flesta anställda varslades hos den mindre konkurrenten. 

”Vi ser ingen tydlig vändning uppåt”, sa Mathems vd Johan Lagercrantz i samband med beskedet. 

Nyligen tog Mathem, som tyngs av stora förluster, in en halv miljard i nytt kapital från ägarna. Målsättningen är att gå plus minus noll 2024. 

 

Läs mer