Sök

Neso Brands får in en miljard – för att sälja glasögon

Neso Brandse-handel

Björn Bergström. Foto: Press och Istockphotos.com.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Svensken har slagit sig ned i Singapore för att utmana internationella glasögonjättar med snabbväxande utmanare.

"Vi kommer att investera brett inom eyewear", säger Nakd-veteranen till Breakit.

Björn Bergström har en bakgrund både som investerare på riskkapitalbolaget industrifonden och som bland annat tillväxtchef på Jarno Vanhatapios modebolag Nakd. Resan med just Nakd avslutade han under början av 2022, men vilan blev kortvarig.

Nu ska Björn Bergström istället skapa nästa storkoncern i glasögonbranschen. Det nya bolaget heter Neso Brands, med bas i Singapore. Redan från start backas satsningen med miljardbelopp från majoritetsägaren, den indiska jätten Lenskart, och planen är att förvärva heta varumärken med potential att växa internationellt. 

“Jag sattes i kontakt med en investerargrupp med bas i Singapore av en person i techbranschen som jag känner sedan tidigare. De hade pratat om den här idén och letade efter någon som kunde ta det till liv och bli vd. Min erfarenhet sågs som relevant av tre anledningar. Dels har jag investerar-bakgrund, dels har jag erfarenheten av att jobba med growth och expansion och dels med tech och produkt. Vilket är alla de tre saker som vi ska jobba med”, säger Björn Bergström om den nya satsningen. 

Enligt Björn Bergström finns det idag en jätte som dominerar marknaden i Essilor Luxottica. De har varumärken som Ray-ban och Oakley, liksom licenser för flera stora modevarumärken.

“Det är en bransch som har stått stilla innovationsmässigt. På andra konsumentmarknader har det hänt väldigt mycket, men inom eyewear så är det samma Ray-ban och Oakleys som man handlade för 10-20 år sedan”, förklarar han och fortsätter:

“Samtidigt finns det på varje lokal marknad mängder med uppstickare som växer bra men som har svårt att slå sig in på en internationell marknad. Det är de som vi riktar in oss mot, morgondagens stora brands som vi kan hjälpa gå globalt.”

Hur många bolag siktar ni på att förvärva?

“Vi siktar på runt 5 bolag inom det kommande året. Men det kan mycket väl bli fler eller färre också beroende på hur stora bolagen är.”

Några affärer ska inte vara avslutade i dagsläget men Björn Bergström berättar att han för flera diskussioner redan och perspektivet är globalt. 

I Sverige har Breakit bland annat rapporterat om snabbväxare som Chimi och Corlin de senaste åren. Vilket är den typ av bolag som Neso Brands skulle kunna sikta in sig på. 

“Vi kommer att investera brett inom eyewear. Det kan vara allt från skidglasögon och solglasögon till kontaktlinser och glasögon. Men det kan också vara tech inom eyewear, som AR-lösningar och liknande. Fokus ligger däremot på varumärken, vi kollar inte på återförsäljare av andra varumärken exempelvis.”

Läs mer