Sök

Klarna-anställd: “Det blev en rejäl shit storm internt”

KlarnaKlarna

Turbulenta tider på Klarna. Foto: TT/Montage

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Oroligt, besviket och stundtals oprofessionellt beteende. Så beskriver en anställd på Klarna stämningen på företaget efter veckans turbulenta besked.

“Det här var en av farhågorna när jag skrev på kontraktet”, säger hen.

På måndagseftermiddagen kunde Breakit avslöja nyheten om ett stort sparpaket på Klarna. Via ett förinspelat meddelande till personalen berättade Klarnas medgrundare och vd Sebastian Siemiatkowski för personalen att anställda skulle kunna komma att bli varslade. Strax därefter stod det klart att var tioende anställd omfattas, drygt 700 personer.

Dagarna som följde var kaotiska. Nyhet efter nyhet spelades upp. Personalen ska ha uppmanats att stanna hemma, fackligt aktiva ska inte ha vetat om något och samtidigt ombetts att säga upp sig själva.

Breakit har nu pratat med en källa inifrån Klarna. Hen är inte en av de tio procenten som drabbas, men vittnar om hur veckan har kantats av oroligheter.

“Det förinspelade meddelandet i måndags var rätt detaljlöst. Men sen höll Sebastian och vår CMO ett möte i onsdags där de skulle svara på frågor live som folk hade skickat in. Det blev en riktigt shit storm i vår kommunikationskanal Slack. Stämningen var dålig, och många betedde sig rätt oprofessionellt. Jag tror det var mycket i affekt av det som hade hänt. Det var väldigt emotionellt”, säger den Klarna-anställde.

Vad tänker du om hur det här har gått till?
“Personligen tycker jag att det är fel. De har ju gått till på det här sättet för att runda facket, allt är nog ganska uträknat.”

När du tog anställning, var du då tveksam till att de inte hade kollektivavtal?
“Ja. Det var en av farhågorna när jag skrev på kontraktet. Jag visste att deras värderingar och hur de driver företag inte rimmar med mina. Men alla företag drivs ju av en kapitalistisk anda. Nu besannades mina funderingar rätt rejält.”

Är du orolig för din egen framtid?
“Inte just nu, men om tillräckligt många av de som fått erbjudandet om avgångsvederlag tackar nej så måste de ju inleda en annan process för att bli av med folk. Då är det klart att till exempel provanställda och andra som inte har jobbat så länge på företaget kan ligga risigt till. Ingen vet om det här är första rycket eller om det kommer mer framöver. Flera har gått ut och erbjudit sig själva att byta plats med de här tio procenten som tvingas lämna.”

Om Klarnas uttalanden internt och i media tänker hen så här.

“En sak Klarna har tryckt på är att det här beskedet om uppsägning ska ges så fort som möjligt. Att folk inte vill sitta och vänta på deras framtid utan att de vill höra det direkt. Men alla fungerar inte likadant – att ha ett jobb en dag och sedan nästa stå utan är inte alla beredda på. Finansmänniskorna trodde att de hade tänkt ut en bra plan här, men det är just det här som många anställda har reagerat kraftigt på.”

Sebastian Siemiatkowski har tidigare svarat på kritiken från fackligt håll i DN, och menar att besluten de tagit inte är ett sätt att kringgå facket. På frågan om varför de inte har ett kollektivavtal pekar han på att de är “ett annorlunda bolag”.

“På Klarna jobbar några tusen supertalanger. De har varit tydliga med att de förväntar sig en miljö där de själva får förhandla sina förutsättningar och sin lön”, sade Sebastian Siemiatkowski.

Vet du mer? Hör gärna av dig till julia@breakit.se.

Läs mer