Sök

Soundtrack your brand-grundaren satsar allt på produkten: “Vi hittade vår religion”

Soundtrack your brandSaaS Brief

Tobias Blixt. Foto: Daniel Ivarsson

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Ola Sars avslöjar allt om Soundtrack your brands nya strategi, börsplanerna som har lagts på is och om tillväxtmodellen som frälste honom.

Jag erkänner att jag tog helg redan i onsdags. Men eftersom att ni är flera tusen som tar er tid att öppna SaaS Brief varje vecka vill jag se till att ni har bästa möjliga uppdatering när ni kliver in på kontoret på måndag. 

Den här veckan blir det ganska mycket om Soundtrack your brand, de som skapar ett Spotify för restauranger. Dessutom delar grundaren och vd:n Ola Sars med sig av sina tips till alla som funderar på om product-led growth är någonting att satsa på. 

Men det blir också en hel del nyheter som ni inte vill missa. Bland annat om satsande Björn Lundén som siktar utomlands och om Whispr som rekryterar “Sveriges bråkigaste”. 

PS. SaaS Brief är Breakits nya nyhetsbrev helt fokuserat på SaaS-området. Har du tankar kring det här nyhetsbrevet? Eller vår bevakning av SaaS på Breakit? Du når mig på tobias.blixt@breakit.se – alla inspel och tankar uppskattas!

Veckans SaaS-svep

  • Ola Sars har lagt börsplanerna på is. Som så många andra behövde Soundtrack your brand hitta ny finansiering och då stod både börsnotering och en större kapitalrunda uppdukat på bordet. Men sedan förändrades läget på marknaden helt.

    Istället är det en ny (nästan) lönsam väg som gäller framåt. Ola Sars kallar det för lönsamhet, vi väljer att lägga in ett litet förtydligande. Exakt var Soundtrack your brand siktar på kan ni läsa mer om här.

     

  • Nederländska riskkapitalbolaget Main Capital storsatsar i Sverige där de för närvarande bygger två SaaS-koncerner. Doldisen Björn Lundén är en av koncernerna och just nu växer de snabbt med förvärv och i veckan påbörjade de sin expansion i Europa med ett förvärv av nederländska King software.

    Planen framåt är att utmana jättarna:

    “Det här innebär att vi tar ett snabbare steg mot internationalisering än vad vi tänkt från början. Vi ska ju utmana Fortnox och Visma, så vi hade tänkt fokusera på Sverige ett par år först där det finns gott med utrymme att växa. Nu uppkom den här möjligheten att investera genom att en annan äldre Main-fond var på väg att sälja King, så vi var tvungna att ta chansen”, säger Björn Lundéns vd Ulf Svensson.

     

  • I veckan kom nyheten att London-startupen Paddle förvärvar ProfitWell, som byggt en uppsättning verktyg som hjälper SaaS-bolag tillhandahålla analys- och retentionsverktyg. Enligt Paddle är affären värderad till över 200 miljoner dollar, motsvarande 1,9 miljarder kronor, i en kombination av kontanter och eget kapital.
     

  • Spotlight-noterade Syncro Group – som köper SaaS-bolag i tidigt stadie, förstärker bolaget. In kliver den danska serieentreprenören Pernille C Lotus som bland annat beskrivs som en pionjär inom marknadsföring via influencers. På Syncro Group tar hon sig an rollen som chef för digital marknadsföring och försäljning för samtliga bolag i koncernen.
     

  • Problem att hitta relevanta leads? Mjukvaruaggregatorn Tekpon har satt ihop en tips-lista till SaaS-bolag som vill ha hjälp med just det – att generera leads, kanske finns ett gäng insikter att dra nytta av?
     

  • I december kom nyheten att fintech-jätten Bolt köpt svenska Tipser med vd:n och medgrundaren Marcus Jacobsson i spetsen. Enligt Breakits källor värderades hela Tipser till runt 1,8 miljarder kronor i affären och techprofiler som Klarna-grundaren Victor Jacobsson, Jacob de Geer (medgrundare Izettle) och Evolution-grundarna Jens von Bahr och Fredrik Österberg kunde jubla eftersom de var några av Tipser-ägarna. Men många av säljarna valde att få Bolt-aktier istället för kontanter när affären gjordes upp. Och med facit i hand ser det ut att bli en riktigt dålig affär. Bolt befinner sig nu i kris och i veckan fick omkring en tredjedel av personalen kicken. Bolt är inte noterade på någon börs men värdet på Bolt-aktierna har sannolikt minst halverats sedan affären med Tipser gjordes upp.
     

  • En notis från veckan är att Whisper rekryterar Sofia Falk som ny ”chef för människor och kultur”. Hon har tidigare skrivit boken Mångfaldsparadoxen och har även utnämnts till Sveriges bråkigaste kvinna.

Veckans SaaS-profil: Ola Sars

Soundtrack your brand-grundaren Ola Sars hade egentligen planerat att resa en stor kapitalrunda i år, eventuellt hade en börsnotering varit vägen att gå. Men omvärldsläget förändrade planen helt och nu vill Ola Sars fokusera på lönsamhet i tillväxten. Den nya planen berättade Ola Sars om i en intervju med Breakit tidigare i veckan. 

Men den strategi i bolaget som Ola Sars brinner mest för hittade jag ingen plats för i den tidigare artikeln. Då är det tur att ett segment som Veckans SaaS-profil finns, där entreprenörer kan få dela med sig av sina tankar och lärdomar. 

Det som Ola Sars gärna talar sig varm om är product-led growth, eller PLG som det brukar förkortas. Fokuset sedan Ola Sars tillsammans med riskkapitalbolaget Fuel Venture Capital (tidigare Rokk3r) tog kontroll över Soundtrack your brand har nämligen varit på on demand-tjänster till mellanstora och små företag med product-led growth som utgångspunkt.

“Vi hittade vår religion”, som Ola Sars själv uttrycker det. 

Lite kort förklarat innebär product-led growth en strategi, eller en tillväxtmodell, där själva produkten används för att skaffa nya kunder. Det minskar exempelvis behovet av dyra marknadsföringskampanjer.

“Jag blir lite pikad av mina vd-kollegor om att jag babblar om PLG hela tiden. Jag tror att jag är ganska pragmatiskt som person. För mig var det självklart när jag började läsa om det. Jag tror inte PLG är för alla, men om man däremot har ett antal specifika förutsättningar så är det absolut rätt.”

Vilka är förutsättningarna?

“För det första; att din tjänst är tillräckligt enkel för att en entreprenör med tre restauranger kan göra det själv. Musik är exempelvis det, hela marknaden för konsument är byggd på självbetjäning. Men det är jätteviktigt att det är en enkel tjänst. Det passar inte lika bra med tjänster för exempelvis dataanalys”.

“Det andra är att det är bevisat att folk köper det här online. Det har vi bevisat, att folk köper online och att man söker efter tjänster för musik online.”

“Det tredje är om det här är ett existerande eller ett nytt beteende. Jag har inte uppfunnit att butiker ska spela musik, det har funnits sedan innan jag föddes. Det innebär att jag inte behöver inte sparka in några dörrar för att att skapa en egen kategori. Det är musik i butik, total bondförnuft. Det enda jag gör är att förse det med en digital och modern produkt.”

Vilka fördelar ser du att modellen ger er?

“Bland annat innebär det att vi sakta men säkert har lyckats skala bolaget med bara 76 anställda“, säger Ola Sars och fortsätter:

“Bolag som går in i segmentet 20 miljoner i ARR brukar i snitt ha 155 anställda. Vi är ungefär hälften så många. Vilket innebär att vi har dubbelt så mycket i ARR per anställd. I min värld är det helt fantastiskt. Men där ska man komma ihåg att det finns också en baksida i att vi är distributörer av musikrättigheter. Vi måste vara bättre på det här eftersom att vi måste betala Warner, Universal och andra skivbolag hälften av vad vi tjänar.”

För den som är nyfiken på product lead growth, så delar Ola Sars med sig av lästips om financial & operating benchmarks och product benchmarks.

Läs mer