Tidigare i veckan kunde Breakit avslöja att Klarna hade kallat personalen till ett stormöte med obligatorisk närvaro, där det senare visade sig att bolaget kommer sparka cirka 700 medarbetare under de kommande månaderna. “Vi är starkt påverkade av omvärlden. När vi satte våra mål för 2022 under hösten så var det en väldigt annorlunda värld än den vi har idag”, sa Sebastian Siemiatkowski i ett förinspelat tal till de anställda då. Consid, som är en svensk IT-konsultfirma med 1300 anställda, tog under onsdagen tillfället i akt att pika Klarna och lyfta sig själva som en potentiell arbetsplats för de som har blivit uppsagda. I det numera borttagna inlägget stod det följande: “Är det nu det börjar klarna? Att Consid är det rätta valet av arbetsgivare, alltså”. Inlägget var bildsatt med samma rosa färg som Klarna använder. [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/580409a01b314405832877f47a7e7c1f.png] Inlägget postades på Facebook och Linkedin och ska ha väckt flera starka reaktioner innan det tog bort. Lustigt nog i sammanhanget är att Klarna faktiskt är en kund till Consid, som köper in it-konsulter från bolaget enligt uppgifter till Breakit. När Breakit ringer Peter Hellgren, vd på Consid, känner han inte till inlägget utan hänvisar oss vidare till Nathalie Besèr som är kommunikationschef på bolaget. Hon bekräftar att Klarna är en kund till bolaget. “En väldigt liten kund, ja. Vi clearade inlägget med de som jobbar med Klarna hos oss innan vi la ut inlägget”. Vad var tanken? “Tanken med inlägget var helt enkelt att visa att vi jättegärna vill ta emot de som nu har blivit uppsagda på Klarna. IT-relaterade personer och rekryterare är välkomna till oss – som faktiskt är snälla mot våra medarbetare och som har blivit utsedda till Sveriges bästa arbetsplats”. Nathalie Besèr ser det inte som att inlägget var på de uppsagdas bekostnad. “Inlägget skojar ju inte om att 700 personer ska sägas upp, utan snarare om att Klarna kanske inte är en så snäll arbetsplats om de säger upp så många”. Så inlägget var ändå en pik till Klarna då? “Piken är påpeka att man inte gör på det sättet, säger upp folk i ett förinspelat tal precis innan sommaren”. Varför tog ni ändå bort inlägget? “Några hos oss och en rekryterare tyckte inte att det var så snyggt formulerat. Kommunikationen hade kunnat vara lite tydligare och det är därför kommer vi att lägga ut en nytt uppdaterat inlägg, med lite mer kärlek. Jag tycker inte att inlägget var kränkande. Om det är någon som ska vara upprörd så är det Klarnas varumärkesteam. Har man blivit uppsagd är det ju ändå bra att veta att det finns alternativ”, säger Nathalie Besèr. I en intervju med DN i veckan berättade Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski om känslorna runt beslutet att behöva säga upp personal. "Om jag hade kunnat och hunnit hade jag gärna suttit ned med varenda en själv men då tror jag tyvärr processen hade tagit längre tid", säger han till Dagens nyheter.