Sök

Internet driver tillväxten på den svenska tv-marknaden

Mediavision

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Allt fler tittar på tv på nätet - det märks nu tydligt också på annonsmarknaden.

Den svenska tv-marknaden omsatte drygt 21 miljarder kronor i fjol, en ökning på fem procent jämfört med året dessförinnan. Det framgår av en rapport från analysföretaget Mediavision som publiceras på fredagen.

Enligt Mediavision berodde dock tillväxten bakom den rekordhöga siffran inte på tv-aktörerna utan snarare internetdistribuerad tv.


”Det har endast varit en tidsfråga innan skiftet i konsumtionen av rörlig bild också skulle börja återspeglas i pengarna. Vi har sett denna utveckling för andra medier och tv kommer inte bli ett undantag”, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision i en kommentar.

”Det är på onlinesidan tillväxten sker framöver och det är där nästa slag står. Det positiva är att marknaden som helhet växer och att konsumentintresset är fortsagt högt. Det är spännande tider på tv-marknaden nu”.

LÄS MER: Han är vinnaren på gammel-tv:s tittarras

 

Läs mer