Vi har tidigare kunnat berättat att svenska appar som Codarica och trärobotar som Cubetto vill hjälpa barn att lära sig programmera.
Nu får de sällskap av världens mest kända anka – Kalle Anka.
Tillsammans med kodklubben CoderDojo och den svenske Minecraft-chefsdesignern Jens Bergensten har tidningen bestämt sig för att släppa en programmeringsskola som ska få barn att vända blicken mot ”programmeringens förtrollande värld”.
I skolan, som är uppdelad i fyra temanummer, kommer läsarna att få en introduktion till det visuella programmeringsspråket Scratch.
Dessutom kommer Jens ”Jeb” Bergsten, chefsdesigner på Minecraft, att dela med sig av sina bästa kodartips.
"Programmering är roligt och en väsentlig kunskap nu för tiden så därför var det riktigt kul att Kalle Anka & C:o tagit fram temanummer med denna inriktning. Jag hoppas mina tips får fler barn intresserade av ämnet och kanske kan det leda till många kommande IT-stjärnor”, säger Jens ”Jeb” Bergensten, som klev in som chefsutvecklare på Mojang (som sedermera såldes till Microsoft för 18 miljarder kronor) 2010.
Cathrine Lyng, redaktionellt ansvarig på Kalle Anka & C:o, kommenterar satsningen så här:
”Programmering är ett superhett ämne som många pratar om men relativt få förstår sig på. Med hjälp av serieformatet och Kalle Anka vill vi sänka tröskeln, och skapa en introduktion som är både enkel, lärorik och underhållande”, säger Cathrine Lyng, redaktionellt ansvarig på Kalle Anka & C:o.
Kalle Ankas programmeringsskola kommer att avslutas med en tävling där alla barn upp till 14 år kommer få möjlighet att skapa ett spel i Scratch. En tävlingsjury kommer därefter att välja ut tio bidrag som får närvara vid en prisutdelning på Tekniska museet i Stockholm den 12 juni.