Sök

Annonssamarbete med Salesforce

”JA!” Nu post-pandemi-rusar paren till altaret – och till bröllopsplaneringstjänsten Wedsly

SalesforceWedsly

Kristofer Steneberg

”Timingen var sådär” – så sammanfattar bröllopsplaneringstjänsten Wedslys vd Johan Bengtsson faktumet att deras tjänst lanserades med sikte på vad som sedan blev den inställda bröllopssäsongen 2020. Men bolaget växte även under pandemin och Wedsly används nu av par på 115 marknader. För att skala upp snabbt använder de CRM-systemet Salesforce.

Vet du att den genomsnittliga budgeten för ett bröllop i Sverige år 2022 är 113 522 kronor? Att 58 är det genomsnittliga antalet närvarande gäster och att snittkostnaden för en vigselring är 19 742 kronor?

Siffrorna kommer från Wedsly, en bröllopsplaneringstjänst som används av stressade par på 115 marknader. Sedan lanseringen har över 300 000 bröllop världen över genomförts med hjälp av den svenska tjänsten.

”Poängen med Wedsly är att göra det enklare och roligare att planera sitt bröllop. Vi har en checklista som går igenom vad paren bör tänka på, ett bordsplaceringsverktyg som kan anpassas efter lokalen, Sveriges största register av företag inom bröllopsindustrin, ett kommunikationsverktyg som gästerna kan OSA genom och mycket mer,” säger Wedslys vd Johan Bengtsson.

Svårt att hålla bröllopsbudgeten

De som fortfarande känner av vinterns elräkningar kan också använda Wedslys budgetverktyg för att hålla sig till sin bröllopsbudget – något som enligt Johan Bengtsson är svårare än man kan tro.

”Vi ser att ungefär 40 procent av alla bröllop går över budget. Därför har Wedsly gjort det enkelt att ha koll på alla utgifter, dessutom har vi ett verktyg där paren kan beställa in offerter från olika leverantörer och jämföra priserna.”

Går du i giftastankar? Kom igång med bröllopsplaneringen här!

Från inställt till bröllopsboom

Wedsly lanserades i Sverige 2019 vilket innebar att paren som skulle gifta sig sommaren 2020 började använda tjänsten. Sedan kom Covid 19-pandemin och restriktionerna, och bröllopssäsongen 2020 blev i mångt och mycket inställd.

”Den timingen var väl sådär. Men pandemin drabbade hela världen och skapade långt mer tragiska konsekvenser än att bröllop påverkades,” säger Johan Bengtsson.

 

Eftersom merparten av paren inte bokade av sina bröllop under pandemin utan sköt upp dem har Wedsly dock fortsatt att växa. Just nu planerar över en halv miljon par sin stora dag med hjälp av tjänsten, och Johan Bengtsson tror att utvecklingen kommer att accelerera de kommande åren.

”Det har byggts upp en slags bröllopsskuld under pandemin, och en inställning att man ska fira och festa när det är möjligt, så nu när restriktionerna tagits bort ser vi en bröllopsboom. Vi räknar med att den håller i sig i tre år innan det återgår till normala nivåer.”

Är du leverantör inom bröllopsindustrin? Registrera dig hos Wedsly och få fler kunder.

Använder Salesforce för att växa

Wedsly har haft ambitionen att bli ett globalt bolag sedan starten. För att skala upp verksamheten på ett enkelt sätt kontaktade de Salesforce som har ett av världens mest populära CRM-system.

”Vi började integrera Salesforce CRM-system 2020 och har löpande byggt på med fler tjänster. Vi använder systemet för att kommunicera med våra par, med deras gäster och med alla företag som vi samarbetar med. Vår kundservice går också via Salesforce,” säger Johan Bengtsson.

 

Wedsly har också provat på verktyg från Salesforce som ger dem insikter om kundresan.

”Vi vill lägga vår tid på det som är viktigt för kunderna och den här beteendedatan låter oss göra just det, den visar vad kunderna prioriterar och vad som är mindre viktigt. Det är värdefulla insikter för oss när vi ska skala tjänsten – och ju större vi blir desto mer träffsäker blir datan.”

GDPR en sak mindre att tänka på

Faktumet att Salesforce följer GDPR innebär en mindre sak att tänka på för Wedsly.

”Vi hanterar våra användarsamtycken i Salesforce och sätter även upp regler för automatisk radering av inaktiva kontakter och liknande där. Salesforce CRM-system blir som 'en master' för vår kunddata och ser till att övriga kunddatabaser följer reglerna. Kort sagt kan man säga att vi gör livet enklare för våra bröllopspar och att Salesforce gör livet enklare för oss,” säger Johan Bengtsson.

Läs mer