Sök

Grundade Skincity – går till Qliro: ”Klarna bygger mest sitt eget brand”

QliroSkincityfintech

Mikael Kjellman och Annica Forsgren Kjellman. Foto: Jonas Eng

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Kliver in i det kritiserade kreditbolaget – riktar en känga till rivalen.

För elva år sedan grundade Annica och Mikael Kjellman den hudvårdsinriktade e-handelsbutiken Skincity i Täbyvillan För drygt fyra år sedan sålde paret lejonparten av bolaget till Axel Johnson-koncernen som i dag äger hela Skincity.

Nu står det klart att Mikael Kjellman kliver in som styrelseledamot i betal- och kreditbolaget Qliro, ett uppdrag som han inte tvekade att tacka ja till, enligt en intervju i ehandel.se

Kjellman säger att han gillar Qliro och motiverar sin goda magkänsla med:

”Att kundupplevelsen alltid har varit central. Man vill bygga kundernas identitet, och aldrig sin egen identitet, på kundernas varumärkesbekostnad.”

Kjellman säger att Qliro ska bli e-handlarnas bästa vän och riktar samtidigt en känga till den långt större rivalen Klarna. Han säger att det är tydligt att Klarna går mot att bli en marknadsplats som är allt mer inriktad på att bygga upp sitt eget ”brand” – framför ”kundernas brand”. 

Qliro har fått kritik just för sitt kundbemötande. I höstas kritiserades Qliro för sitt sätt att marknadsföra privatlån via mejl. En granskning i Svenska Dagbladet visade att ett köp av en mascara från Bianca Ingrossos Caia Cosmetics ledde till mängder med mejl från Qliro om deras privatlån. 

Bolaget fick pudla offentligt och dra tillbaka metoden.

Men Konsumentombudsmannen var inte nöjd. I början av maj meddelade Qliro att KO lämnat in en stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen för bolagets marknadsföring av konsumentlån. 

Mikael Kjellman har inga kommentarer till kritiken och hänvisar till att han är nyinvald i styrelsen. 

I edningen var fjolåret också stormigt för Qliro. Flera toppar, däribland vd Carolina Brandtman och ordförande Lennart Jacobsen, lämnade eller tvingades lämna sina poster. 

Under 2021 ökade Qliro omsättningen med 4 procent till 404 miljoner kronor. Rörelseresultatet förbättrades med 40 procent till –48,3 miljoner kronor. 

 

Läs mer