Han sålde nyligen sitt bolag Cint, en marknadsplats för marknadsundersökningar, för en miljard kronor - och sadlade om till Breakit-krönikör.
Trots den lyckade exiten har Bo Mattssons entreprenörskap inte alltid varit lika enkelt.
En av de värsta stunderna var våren 2012, ett par år efter att bolaget hade gått in i USA.
Det berättar han för Breakits grundare Olle Aronsson och Stefan Lundell på scen från Telias event Connect2Business i Stockholm under måndagen.
Cint hade inför USA-lanseringen tagit in 80-90 miljoner kronor från riskkapitaljätten Prime Ventures.
“Vi upptäckte till vår fasa att vi hade gjort dålig research. Vi tog för givet att vi skulle kunna kränga i USA på samma sätt som i Europa, men det blev ett stort ‘it ain’t gonna fly’”, säger Bo Mattsson.
Problemet var att de amerikanska kunderna inte var redo för Cints affärsmodell, en automatiserad lösning som kunderna själva kunde arbeta i. Istället förväntade de sig att bolaget skulle bistå med all service.
“Men vi var inte byggda för det, vi var ett teknikbolag och inte ett servicebolag”, säger Bo Mattsson.
Men eftersom riskkapitalisterna hade en förväntning på att Cint skulle gå in i USA valde man att anpassa sig till det som marknaden där ville ha. Vilket gjorde att produkten blev precis likadan som de som redan fanns.
“I efterhand var det idiotiskt, men en av svårigheterna med VC-modellen är att investerare investerar av ett visst skäl, och då måste du försöka leverera. När vi konstaterade att vi inte sålde på vår modell i USA var det en stress, det korrekta beslutet hade varit att komma tillbaka om två år”.
“Vi tjänade noll kronor. Två år efter lanseringen satt jag på ett hotellrum i Tokyo och sa till marknadschefen att vi var tvungna att lägga ner. Stäng, bara stäng, sa jag”, säger Bo Mattsson.
Något som gjorde att bolaget tappade 60 procent av omsättningen det året.
“Personligen gjorde jag alla misstag man kan göra i USA. Jag betade även av fyra vd:ar innan vi landade rätt, det var inte billigt heller”, säger han.
Först några år efter krisen förstod amerikanarna tillslut Cints modell och nu är USA bolagets största marknad.
Vad vill han då ge för råd till andra entreprenörer?
“Var övertygad om att din magkänsla är rätt, har du kommit på något är du kung över det, ju fler som talar om för dig att du har fel, desto större är chansen att du bygger något stort om tio år. Om alla talar om för dig att det du gör är skitbra, kommer du ha en miljard konkurrenter och aldrig lyfta”.
“Vi gjorde våld på vårt eget varumärke, vi var i grunden ett teknikföretag med automatiserad lösning som var något helt nytt i USA i vår bransch. Vi gjorde felet att lyssna på kunderna”, säger han.