Sök

Trots bojkotten – Apotea försåg Facebook med detaljerad kunddata

ApoteaMeta

Pär Svärdson. Foto: Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Beställde ett akut p-piller – då fick amerikanska jätten veta det.

Nätapoteket Apotea var ett av de bolag som bojkottade Facebook 2020. Apoteas vd Pär Svärdson sa då att Facebook inte hade gjort tillräckligt för att minska spridningen av rasistiskt innehåll. 

Annonsstoppet varade i ett år men SR Ekot kan nu avslöja att enhörningen Apotea – trots bojkotten – försåg Facebook med detaljerad information om sina kunder. Exempelvis fick den amerikanska techjätten mejladress till en specifik kund och information om att samma person hade lagt ett akut p-piller i sin varukorg. 

Pär Svärdson kommenterar avslöjandet med att han inte har känt till vidden av informationsutbytet. Han beklagar att det kunde ske. Samtidigt vidhåller han att det visst var en bojkott.

”Det vi sa ju att vi skulle sluta annonsera på Facebook eller Instagram och det var det vi gjorde.”

Enligt Svärdson var det en enskild anställd som råkat slå på överföringen. Bolaget har efter tidigare avslöjande  om statliga Apotekets informationsutbyte med Facebook också gjort en översyn, strypt informationsflödet och anmält sig själva till Integritetsmyndigheten. 

Apotea behandlar runt 200.000 beställningar per vecka. 2020 omsatte bolaget 4,2 miljarder och gjorde en vinst på 170 miljoner.

 

Läs mer