Hamburgerjätten McDonalds inleder nu en process med att sälja verksamheten i Ryssland efter mer än 30 års närvaro i landet. Det framgår av ett pressmeddelande. Beslutet följer bolagets besked í mars att man temporärt stänger ned restauranger och pausar verksamheten i Ryssland mot bakgrund av Ukrainakriget. Bolaget räknar med att ta en nedskrivning på 1,2-1,4 miljarder dollar, motsvarande 12-14 miljarder svenska kronor. McDonalds bekräftar tidigare utsikter för 2022 med följande tillägg: - Rörelsemarginalen förväntas ligga omkring 40 procent som en följd av exiten. Exklusive nedskrivningar och andra kostnader beräknas rörelsemarginalen ligga runt 45 procent (mid-40). - Exklusive stängningar av samtliga restauranger i Ryssland räknar McDonalds med att expansionen av restaurangnätverket ska bidra med 1,5 procent till Systemwides (alla restauranger som drivs av bolaget och franschise) försäljningstillväxt - Mer än 1 300 (netto) nya restauranger planeras under 2022. Bolaget skruvar på årets prognos för kapitalinvesteringarna till omkring 2,1-2,3 miljarder dollar mot tidigare 2,2-2,4 miljarder.