Sök

Therése Lindgren om valet att sälja sin del i Indy Beauty: "Vill samarbeta på annat sätt"

Indy beautyinfluencersEntreprenör

Therése Lindgren kommenterar försäljningen. Foto: Press

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

När Therése Lindgren lanserade Indy Beauty för fem år sedan fick man intrycket av att hon ägde det själv. Men endast en femtedel var hennes och kopplingar drogs till skatteparadiset Luxemburg.

Nu kommenterar Therése Lindgren försäljningen i en intervju med Breakit.

Med en bild framför en solnedgång och ett glas rosé i handen publicerade en av Sveriges superinfluencers Therése Lindgren bomben om att hon sålt varumärket Indy Beauty.

“När jag för fem år sedan startade Indy Beauty var det för att jag, och många av er, saknade veganska skönhetsprodukter”, skriver hon i bildtexten.

Så som inlägget är formulerat ges intrycket att Therése Lindgren har drivit bolaget helt själv. Men endast 20 procent har varit hennes, och resten har sedan starten tillhört skönhetsbolaget CCS Beauty Brands. Att bygga upp en influencer som att denne har startat produkten är inget ovanligt, och egentligen inte alls konstigt, då det är dennes publik man vill åt. Det är väldigt ofta som det ligger ett eller flera bolag bakom som har expertis inom vilket område de nu än må vara. Men det här är inget följarna har koll på.

LÄS MER: Therése Lindgren säljer sitt skönhetsbolag Indy Beauty

Det är förmodligen inte så många av fansen som vet att Verdane är majoritetsägare i Bianca Ingrossos Caia eller att hälften av Ida Wargs bolag ägs av Letsfaceit.

Med detta i åtanke har Indy Beauty tidigare skrivit på sin hemsida att bolaget ”ägs och drivs av Youtube-stjärnan Therése Lindgren, som länge brunnit för djurens rättigheter, skönhet och psykisk ohälsa”. Det här var något som Dagens Nyheter fick nys om i fjol och det hela blossade upp till debatt.

Det visade sig att Indy Beauty hade köpts upp i flera led och nu huvudsakligen ägdes av Karo Pharma, som in sin tur ägs av EQT via en fond registrerad i skatteparadiset Luxemburg. 2014 var EQT inblandade i ett avslöjande om omfattande skatteplanering, enligt läckta dokument som SVT hade tagit del av. Att Therése Lindgren säger att hon äger varumärket själv kunde även vara tal om vilseledande marknadsföring. Men när DN ville ställa frågor om upplägget möttes de av tystnad från bolaget som i princip la locket på.

Vill inte säga hur mycket de betalar

I onsdags kom alltså nyheten om att Therése Lindgren säljer de 20 procenten hon äger till CCS Beauty Brands. De tar nu kontroll över varumärket. När vi når henne via mejl på fredagsförmiddagen är hon rätt fåordig.

“Jag har sålt för att jag vill samarbeta med Indy Beauty på annat sätt, bland annat i marknadsföringen av produkterna”, skriver hon.

Vad är du mest stolt över att ha åstadkommit med Indy Beauty?
“Att ha utvecklat, lanserat och etablerat Indy Beauty som har bidragit till att sätta vegansk skönhetsvård på kartan. Indy Beauty står för en insida och utsida i harmoni och att älska sig själv. Jag är stolt över att ha lyft fram realistiska skönhetsideal, uppmuntra till en vänligare syn på oss själva och varandra och verka för mindre självkritik.”

Har det funnits andra intressenter med i bilden?
“Inte vad jag vet.”

Hur mycket betalar CCS Skincare?
“Det är en fråga mellan mig och CCS Skincare.”

Indy Beauty kommer att finnas kvar som varumärke, och Therése Lindgren kommer vara ansiktet utåt. Detta på obestämd tid. 

Om vi kikar på Isabella Löwengrip och när hon sålde Löwengrip Beauty till Dermarome så skrev de avtal om att hon skulle vara ansiktet utåt för varumärket under en treårsperiod. Hon fick då inte starta något nytt bolag inom samma bransch.

Det har pratats en del om en oro att när influencers inte längre är med i bilden, hur ska det då gå för varumärket eftersom varumärkena är så starkt sammankopplade med influencern? Känner du att Indy Beauty är starkt sammankopplat med dig?
“Ja, jag tror att det oundvikligen blir så när man är med och startar ett varumärke. Med det sagt kommer jag ju fortsätta marknadsföra och vara ansiktet utåt för Indy Beauty.”

Vad ska du göra nu? Finns det planer på att starta andra varumärken eller bli investerare?
“Nej, det finns inga planer just nu på att starta något nytt eller investera, men vi får se vad som händer i framtiden.”

Indy Beauty omsatte 41 miljoner kronor med ett resultat på 5,4 miljoner under 2020. Therése Lindgren har inte velat avslöja någonting om bolagets siffror från 2021. Köparen CCS omsatte 2020 drygt 85 miljoner kronor, med ett minusresultat på -16 miljoner kronor.

Läs mer