Föräldrar lägger i snitt 270 kronor i månaden på aktiviteter till sina barn – och 250 kronor på utrustning. Men att hitta aktiviteter som passar kan vara som att söka efter en nål i en höstack. Hur vet man om barnen uppskattar aktiviteten, om priset är rimligt eller om pedagogerna är bra? Här hittade entreprenören Saba Saad ett behov på marknaden som ingen gjort ett försök till att tillgodose. Saba Saad, som själv har två barn i åldrarna åtta och fem år, fick reklamutskick i brevlådan om sportaktiviteter för barn. “Det kändes som 1990, men jag bokade in barnen på det. Det blev en riktig flopp – de hoppade av efter två tillfällen. Då fick jag insikten. Om du kan gå in på Booking.com och bläddra bland hotell, se betyg och läsa recensioner, så borde du väl också kunna göra detsamma med barnaktiviteter? Hittills hade jag frågat runt bland föräldrar på förskolan om vad deras barn sysslar med för aktivitet och valt därefter, men det blir väldigt begränsat”, säger Saba Saad. SÅLDE SINA BOLAG FÖR ATT FINANSIERA Saba Saads medgrundare är Fadi Al-Aieshy och då de båda drivit egna bolag de senaste 15 åren var steget till handling inte speciellt stort. De sålde sina bolag och började bygga det som idag är Hobees – en app där alla aktiviteter för barn upp till sex år finns samlade. Bolaget har precis gått vidare till semifinalen i Stockholm i Breakits och Blings initiativ Shift. ”Idag betalar leverantörerna för marknadsföring utan att ha insikt i hur mycket faktiska kunder det resulterar i. De når inte ut till folk helt enkelt. De har svårt att uppskatta efterfrågan och svårt att visa upp sin goda kvalité på kurserna. Majoriteten av leverantörerna får in kunder enbart genom rekommendationer. Vi började också pitcha det till föräldrar och gjorde en egen marknadsundersökning. Sen körde vi. Från att jag hade bestämt mig till att börja skissa på produkten tog det drygt tre månader.” I appen kan du bland annat se exempel på barnaktiviteter, få information om pedagogerna, ta del av betyg och omdömen och se om det finns lediga platser. Betalning sker direkt via appen. “Fokus ligger allt mer på hälsa idag. Det ställer högre krav på barnaktiviteter och att man kan mäta sig med andra leverantörer. Kommersialiseringen av aktiviteterna har dessutom ökat med 150 procent bara mellan 2010 och 2015 och har gått från att bara innefatta ideella föreningar till att allt fler kommersiella aktörer kommer in på marknaden. Föräldrar är benägna att spendera mer pengar på sina barn. Jag hoppas att vår tjänst strukturellt kommer att ändra beteendet för hur vi bokar aktiviteter för våra barn.” Hobees affärsmodell går ut på att ta betalt från leverantörerna på månadsbasis. “Vi kommer inte att debitera förrän det finns matchningar och vi kan säkerställa att leverantörerna får utdelning av tjänsten. Föräldrarna betalar ingenting utöver aktiviteten.” SKA SÄLJA UTRUSTNING I nästa skede kommer Hobees också satsa på att koppla aktiviteter till utrustning, eftersom nästan lika mycket pengar spenderas på utrustning som själva aktiviteten. “Det finns möjlighet för merförsäljning genom att direkt sälja produkter kopplat till just den aktiviteten som blivit bokad.” Stockholm är den första marknaden som kommer att lanseras, men siktet är inställt på Norden. “Just nu är det bara testgrupper inne i appen, men planen är att börja med försäljning och marknadsföring mot målgrupp och leverantörer nu i augusti. Appen lanseras sedan brett i januari 2023.” Vad ska ni omsätta? “Under 2027-2028 är prognosen att omsätta 40 miljoner kronor på bland annat leverantörsavgifter, reklamintäkter och premiumtjänster.” Bolaget har i dagsläget fem anställda.