Just nu håller Göteborgsbolaget på att fylla sin mattedatabas med en kvarts miljon matematiska problem från alla landets matteböcker, inför sin betalansering. Det är den lätta biten.
Sedan ska informationen användas av den virtuella läraren, Albert, som med hjälp av artificiell intelligens ska skräddarsy läxhjälp för varenda skolelev och öka förståelsen för ämnet.
“Om man till exempel har problem med geometriuppgifter ska Albert vara smartare än att bara ge en nya geometriuppgifter. Han ska kunna fatta att det är till exempel algebran inom geometrinsom eleven har problem med och i stället få eleven att börja träna på det”, säger bolagets medgrundare och vd Arta Mandegari.
Han har grundat bolaget tillsammans med Salman Eskandari.
I ett och halvt år har bolaget utvecklat själva AI:n och vuxit från två till 15 personer. Nu har Eeducation Albert alltså fått in 7 miljoner kronor riskkapital från en rad affärsänglar för att vidareutveckla och testa tjänsten på riktiga skolelever.
“Bara att bygga det logiska ramverket bakom algoritmerna tog över ett halvår och då hade vi ändå hjälp av forskare inom matematik och logik. Sedan bestämde vi oss för att det var dags att öka tempot lite så nu har vi fått in kapital till det”, säger Arta Mandegari.
Bland investerarna finns namn Collector-grundaren Lena Apler, Claes Kinell och Mats Andersson. Samma trio har även investerat i pensionsspartjänsten Kollektiva.
Nu ska en rad skolor i 25 svenska städer testa Albert. Totalt handlar det om mellan 10.000 och 20.000 skolever i olika åldrar.
“Nu framåt kommer vi åka runt på turné och hjälpa alla med att sätta upp det. Sedan kommer vi att samla in data och feedback för att förbättra tjänsten. Planen är att gå ut med en kommersiell version efter sommaren”, säger Arta Mandegari.
Bolaget satsar på en prenumerationsmodell men riktar sig till två olika mågrupper: Både privatpersoner och skolor.
“Det lutar åt att det blir två olika versioner eftersom skolorna inte kan betala lika mycket per elev som privata konsumenter. Det blir en slags premiumversion för konsumenterna med ett mer skräddarsytt studiesystem. Skolversionen kommer att ha större fokus på ökad funktionalitet för lärare. Men intäktsmodellen blir samma för båda”, säger Arta Mandegari.