Sök

Lisa Yang säljer cashmere – för 120 miljoner: “Jag var så nervös”

Lisa Yange-handel

Samuel Stenberg och Lisa Yang. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Satsade allt på ett material – och har gjort succé.

Här på Breakit skriver vi ofta om snabbväxande e-handlare som Nakd, Totême eller Revolutionrace. 

Men en som vi faktiskt har missat är det snabbväxande Lisa Yang. Bolaget grundades av just Lisa Yang och Samuel Stenberg för 8 år sedan och har sedan dess vuxit stadigt lite i skymundan.

Omsättningen förra året landade på 120 miljoner kronor med en vinst på ungefär 44 miljoner kronor. 

Bolaget har satsat på designade plagg i det mjuka (och enligt undertecknad, härliga) materialet cashmere. Idén fick hon när hon flyttade till Sverige för 20 år sedan.

“Till skillnad från i Kina där cashmere var mycket mer vanligt förekommande när jag själv växte upp, och som jag själv ständigt bar, var det vid den här tiden något helt nytt i Sverige”, säger Lisa Yang i ett pressmeddelande. 

“Jag förstod att potentialen för cashmere utanför Kina var enorm”. 

Men även om hon såg potentialen så började de småskaligt. Hon designade plaggen och åkte i skytteltrafik för att besöka företagets fabriker i Kina. 

Samtidigt fortsatte Samuel Stenberg att jobba som finanschef på Postnord Strålfors, och bygga varumärket Lisa Yang på kvällarna. 

Det stora breaket kom när de riktade in sig på barnkläder. Naturligt nog kom det efter att paret själva fått barn och Lisa inte lyckades hitta bra cashmere-kläder till dem. 

Nu säljer bolaget på stora sajter och varuhus som bland annat Net-a-porter,  Harvey Nichols och Harrods. 

“Jag kommer aldrig att glömma när Net-A-Porter tog in oss år 2020 och jag var så nervös att vi inte skulle sälja då vi var relativt okända”, säger Lisa Yang.

“Vår design togs emot oerhört bra och första veckan var vi det mest sålda varumärket på Net-A-Porter, det var ett väldigt stort ögonblick för oss”.

Förutom att sälja via återförsäljare har bolaget också en e-handel. De största marknaderna är Tyskland och USA. Sverige står för ungefär en tiondel av omsättningen.

LÄS MER: 50 unika värderingar och analyser – kartläggning av stjärnorna i svensk e-handel (bolag för bolag)​

Läs mer