Sök

Uber drar ned på marknadsföring – fokuserar på lönsamhet

UberTaxi

Dara Khosrowshahi, vd på Uber. Foto: TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Gör en U-sväng.

Tech-bjässen Uber kommer minska sina kostnader på marknadsföring och kommer framöver se anställningar som ett "privilegium". Fokus läggs istället mot att bli lönsamma. Det framgår av ett brev skickat till företagets personal och som CNBC tagit del av.

"Vi kommer att behandla anställning som ett privilegium och vara medvetna om när och var vi ökar antalet anställda. Vi kommer att vara ännu mer hårda när det gäller kostnader över hela linjen", skrev Ubers vd Dara Khosrowshahi i brevet.

Fokus läggs istället på att bli lönsamma. Bolaget hade ett mål om 5 miljarder dollar i justerat ebitda för 2024. Men enligt Khosrowshahi ska man nu byta mål till att fokusera på fritt kassaflöde.

"Nu handlar det om fritt kassaflöde. Vi kan (och bör) nå dit snabbt", skriver Khosrowshahi i brevet.

För det första kvartalet rapporterade Uber en nettoförlust på 5,9 miljarder dollar

Det nya fokuset kommer mot bakgrunden av att teknikaktier gått dåligt under året. Nasdaq 100-indexet har fallit 22,2 procent hittills i år och har gått ned för femte veckan i rad. Uber är inte det första teknikbolaget att skära ner på anställningar. Förra veckan meddelade Facebooks ägarbolag Meta att de kommer sakta ner sina rekryteringar framöver.

Läs mer