Sök

SaaS-brief

Tobias Blixt: Så ska Louise Barnekow vända Mynewsdesk – och SaaS-vd:ns makalösa investering

WorldfavorMynewsdeskSaaS

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Företagskultur står högt på agendan den här veckan, framförallt för veckans SaaS-profil. Men vi bjuder också på affärer och ett oskrivet superklipp.


När jag och mina kollegor på Breakit förra veckan publicerade vår stora kartläggning om nyemissioner och värderingar i SaaS-Sverige skvallrade jag om att vi hade flera nyheter på gång. Flera personer har hört av sig efter granskningen och vi har fått flera tips på intressanta bolag – vissa borde jag kanske skämmas för att vi glömde bort att lyfta i kartläggningen.

Den här veckan bjuder jag er på två vd-intervjuer – och den intervju som vanligtvis är exklusiv för våra nyhetsbrevsprenumeranter bjuder jag också på! Men ni får gärna anmäla er till Breakits nyhetsbrev för att försäkra er om att kunna läsa SaaS Brief även i fortsättningen.

Vi har både kunnat avslöja att Whisprs vd Joakim Leijon lämnar sin roll i bolaget, med förhoppningar om en nytändning. Och vi har även pratat med Mynewsdesk vd Louise Barnekow, som berättar hur det idag norsk-ägda bolaget också ska lyckas med en nytändning. 

Personalkultur har varit en het fråga väldigt länge nu och det är något som nästan alla jag pratar med lyfter upp. Att hitta rätt strategier kan leda både till att medarbetarna blir enklare att rekrytera och till att bolagets verksamhet blir effektivare.

I slutet av det här brevet avslöjar Louise Barnekow vilken strategi Mynewsdesk satsar på och vad de vill att det ska resultera i framåt. 

PS. SaaS Brief är Breakits nya nyhetsbrev helt fokuserat på SaaS-området. Har du tankar kring det här nyhetsbrevet? Eller vår bevakning av SaaS på Breakit? Du når mig på tobias.blixt@breakit.se – alla inspel och tankar uppskattas!

PPS. För er som väntar på Camilla Bergmans artikelserie VD-resan som också normalt skickas ut på helgen, så har hon tagit några veckors uppehåll på grund av utökning i familjen! 

Veckans SaaS-svep

Den här veckan har vi hittat ett uppköp, ett vd-avhopp och dessutom har vi tittar närmare på Worldfavor för att ta tempen på hållbarhetsområdet.

  • Whispr Group har vi lyft tidigare i både den stora SaaS-rapporten i kartläggningarna av senaste årets nyemissionen. Då kunde vi avslöja att grundaren och vd:n Joakim Leijon lämnat ifrån sig makten i bolaget – nu visar det sig att han också kliver ned från vd-stolen.

    I en lång intervju med Breakit utvecklar han sina tankar bakom beslutet och var han kommer att lägga sitt fokus som styrelseordförande i bolaget.

    “Vi behöver en vd som kommer in med ny energi och ett annat typ av ledarskap de kommande åren”, berättar han.

     
  • Apropå Joakim Leijon, så delar han med sig av ytterligare en intressant detalj. Eller en skrytpunkt om man så vill. Men min vd Camilla Bergman har i flera veckors tid tjatat om att jag behöver mer skvaller i det här brevet – och eftersom att jag är rädd om jobbet lyssnar jag såklart.

    Joakim Leijon berättar nämligen att han var den första investeraren i e-handelsplattformen Tipser. Det bolaget såldes förra året till jätten Bolt för ungefär 1,8 miljarder kronor, i en affär där ägarna fick välja mellan kontanter eller aktier i Bolt. 

    Även om Joakim Leijon inte vill avslöja exakt hur mycket han investerade i Tipser utöver att det var en “normal ängelnivå”, så berättar han att return on investment på den initiala investeringen var 100.000 procent vid försäljningen till Bolt. 

    Själv valde han få betalt i aktier.

    “Det var en sjuk grej. Under själva uppköpsprocessen så tog Bolt in pengar i två rundor, vilket gjorde att aktierna dubblades i värde under affärens gång.” 

    Tipser är inte ett renodlat SaaS-bolag, så de håller egentligen inte för SaaS Brief. Joakim Leijon själv har däremot mängder med erfarenhet från SaaS-branschen – och han planerar att börja investera i större utsträckning nu. 

    “Nu vill jag investera i och aktivt utveckla techbolag via mitt investmentbolag Foxtail. Jag gillar verkligen att arbeta med passionerade och drivna entreprenörer som vill förändra en industri”, säger han.

     
  • En notis för veckans SaaS Brief är att Hypergene, som utvecklar system för beslutsstöd och verksamhetsstyrning. Idag omsätter bolaget omkring 200 miljoner kronor, men nu har det fått Stockholm Stad som stor kund, med ett avtal som ska vara värt cirka 50 miljoner kronor fördelat på fem år med möjlighet till förlängning. ComputerSweden har rapporterat.
     
  • Pythagoras förvärvades av mjukvaruinvesteraren Monterro. Ägandet ska ligga på 60-65 procent efter affären och Pythagoras värderas där till 250 miljoner kronor. Bolaget har varit aktiva sedan 1995 och har tagit fram en tjänst som ska göra det enklare att sköta om fastigheter.
     
  • Hållbarhet är en viktig fråga för de flesta idag. Investerare behöver hålla koll på hur sina portföljbolag presterar, portföljbolagen behöver hålla koll på sina leverantörer och kunderna vill veta att produkterna de köper in har producerats med hållbarhet i åtanke.

    Tack vare regleringar och kundtryck får företagen många anledningar att leta efter tjänster som ska underlätta omställningen. Den här trenden har Worldfavor kunnat ta rygg på och i en intervju berättar medgrundaren Frida Emilsson om bolagets tillväxt och planerna framåt. 

Veckans SaaS-profil: Louise Barnekow

Svenska Mynewsdesk omsätter omkring 200 miljoner kronor (2020) och har sedan några år tillbaka norska NHST Media Group som ägare. De senaste åren har tillväxten i bolaget hackat lite och resultatraden var under 2020 ilsket rött efter en stor nedskrivning i ett dotterbolag.

För vd:n Louise Barnekow är planen däremot tydlig. Nu ska Mynewsdesk växa igen – och förändringarna som ska göra det möjligt är på plats. 

Omsättningen för 2021 vill hon inte avslöja, men det kommer att ligga i samma härad som tidigare år. 

“Vi hade en snabb tillväxtresa i ganska många år, då måste man ibland stanna upp, se över allt man gjort och se till att utmana oss själva”, säger Louise Barnekow och berättar att fokusområdena just nu är innovation, medarbetare och marknadsföring – och Tyskland.

“Tyskland har en sån potential. En gigantisk marknad. Vi är marknadsledande i Norden inom vårt mellansegment, men bara en liten traction i Tyskland skulle innebära en enorm potential”, fortsätter hon. 

Det stora förändringsarbetet som Louise Barnekow tagit tag i för att bädda för tillväxten ska däremot ligga i företagskulturen. Både för att säkerställa att bolaget kan locka till sig rätt talanger i rätt tid – men också för att effektivisera hela organisationen.

Personalfrågan verkar vara en utmaning för många techbolag idag?

“Det är den stora nöten just nu, att lyckas skala när det är så svårt att hitta talanger. Marknaden är tuff och framförallt i Tyskland. Det är också därför vi satsar så mycket på kulturbyggandet och att bygga en challenger-kultur. Vilket innebär att man får tydligt mandat som medarbetare och känner sig trygg i att ta beslut själva.”

Vad innebär det?

“Varje enskild medarbetare ska känna sig trygg i att ta kloka beslut i vardagen som bidrar till daglig innovation i bolaget. Beslut som gör att vi varje dag tar steg framåt. Det finns en tydlig vision, strategi och värderingar för hur vi beter oss – med väldigt tydliga KPI:er och mål”, säger Louise Barnekow och fortsätter.

“Vi kommer från samma hierarkiska struktur som samhället till stor del är byggt kring. Men vi vill att anställda ska känna mandat att fatta egna beslutistället för att de ska komma från toppen.”

Vilka fördelar hoppas ni att det leder till?

“Det leder både till att medarbetarna får göra saker som gör skillnad och att de känner att det är de som bygger Mynewsdesk. Det frigör också kapacitet till ledningen att ta besluten som de faktiskt ska arbeta med. Det är bättre om 140 personer tar ett steg framåt än om vi åtta i managment gör det.”

“Vi ser nu medarbetare som tar ansvaret att göra saker när de ser något som inte fungerar optimalt. Man väntar inte på att chefen ska göra det.”

Mynewsdesk planerar i år att växa från dagens omkring 140 anställda till cirka 160 anställda. Där majoriteten av rekryteringarna ska ske i Tyskland.

Läs mer