Sök

Clas Ohlsons e-handel rasade

Clas Ohlsone-handel

Kristofer Tonström, vd på Clas Ohlson. Foto: Press

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Starkt i butikerna – svagt på nätet.

Hemfixarkedjan Clas Ohlsons försäljning ökade med 17 procent i april till 607 miljoner kronor (521). Den organiska försäljningen ökade med 14 procent jämfört med föregående år.

"Vi har under månaden träffat rätt i vårt kunderbjudande, exempelvis med en lyckad satsning på vårt sortiment av solcellsbelysning. Dessutom har vi fortsatt att investera i kampanjer och marknadsföring för att driva tillväxt och ser goda resultat av detta arbete, inte minst på den finska marknaden", säger vd Kristofer Tonström.

Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta ökade med 13 procent jämfört med föregående år, medan försäljningen online minskade 29 procent till 74 miljoner kronor (104).

"Precis som i mars präglas jämförelsetalen för vår e-handel i april av att stora delar av det norska butiksnätet förra året var stängt till följd av restriktioner", kommenterar Tonström.

Butiksbeståndet har ökat netto med en butik. Vid periodens utgång var det totala antalet butiker 229 (228).

Läs mer