Citatet ovan, hämtat från en vy i den nylanserade appen, illustrerar hur spartjänsten försöker närma sig yngre personer och andra människor som är trötta på hur konventionella banktjänster fungerar.
Själva bolaget Dreams grundades 2013. Efter över ett års utveckling och testande går nu tjänsten live i Sverige.
“Sparande handlar om två saker. Antingen kan man tjäna mer pengar så att man får utrymme, eller så kan man ändra sitt beteende och få ner sin kostnadsmassa. Vi riktar oss framför allt till människor som vill ifrågasätta invanda beteenden för att kunna nå sina drömmar”, säger Henrik Rosvall.
Såhär fungerar appen: Användaren loggar in med hjälp av mobilt bank-id och fyller i sitt kontonummer. Då upprättas ett autogiro som gör det möjligt att föra över pengar från ditt vanliga lönekonto till ett Dreams-konto.
I nästa steg får användaren skapa en dröm, till exempel “dyka i ett korallrev”, och en uppskattning om hur mycket drömmen kostar att uppfylla.
Sen presenterar appen förslag på vad Dreams kallar för “save hacks” - konkreta åtgärder för att nå målet.
“Vi vill illustrera effekten av ‘många bäckar små’. Vi försöker gestalta att du, genom att äta matlåda varje dag i ett år, kan finansiera en hel thailandsresa med familjen”, säger Henrik Rosvall.
Det illustreras i praktiken genom att användaren med fingret tar tag i save hack-ikoner på skärmen och “kastar in dom” i drömmen (se bild nedan där en sparåtgärd är på väg att kastas in i en drömbild).
Själva kontot ligger formellt hos Ålandsbanken, som hanterar hela den bakomliggande finansiella infrastrukturen.
Bolaget behöver enligt egen utsago inget tillstånd från Finansinspektionen för sparprodukten, däremot kommer det behövas tillstånd framöver om Dreams till exempel vill låta användarna låna pengar via appen.
Planen är att under 2016 lansera ett eget lönekonto och en fondprodukt.
“Vi tjänar pengar på räntenettot, partnersamarbeten och andra kringtjänster. Vår innovation består i att vi gör enkla engagerande banktjänster med en användarvänlig upplevelse som hjälper användarna nå sina drömmar”, säger Henrik Rosvall.
Ett exempel på ett partnersamarbete är att Dreams kan ta en andel av intäkten när bolaget förmedlar en resa (som en användare har sparat ihop till i appen) via till exempel resebolaget Kilroy som är en av Dreams distributionspartners.
I november tog bolaget in riskkapital i en så kallad "friends and family"-runda. Planen är att genomföra en ny kapitalrunda senare i år.
Inför måndagens lansering har Dreams knutit avtal med sociala profiler och bloggare som når cirka 700.000 människor via sina kanaler.
“Vi har valt att samarbeta med ambassadörer som delar våra värderingar. Det kommer att bidra rejält till att öka användarbasen. Det ska bli jäkligt intressant att se hur den stora massan som är utanför den inre techkretsen beter sig inne i appen”, säger Henrik Rosvall.
På bilden nedan är undertecknad på väg att "slänga in" sparåtgärden "Låna på bibblan" i drömmen Resa till Japan, lite murrigt illustrerad med en skog.