Sök

Annonssamarbete med Viva Media

Så har de byggt sina miljardbolag (och här kan du hitta deras bästa e-handelstips)

Kristofer Steneberg

Arash Gilan är känd som vd för Viva Media och som programledare för den populära VD-podden. Nu lanserar Viva Media en ny webinar-serie där Arash Gilan samlar några av Sveriges ledande e-handlare, däribland Lyko och Nordic Nest, för att svara på frågan: ”Hur blir man en djävel på e-handel?”.

Viva Media har genom åren hjälpt hundratals e-handlare att skapa en effektiv tillväxt. Vd och medgrundare Arash Gilan skriver för tillfället en bok om hur man skapar en framgångsrik onlinehandel – med titeln En djävel på e-handel.

Han är en stark förespråkare av att lära av de bästa, och i webinar-serien ”En djävel på e-handel” kan även du göra just det.

“Jag bjuder in framgångsrika e-handlare till Vivas studio för ett snack om hur de har tagit sig dit och alltså blivit ´En djävel på e-handel´. Utgångspunkten är densamma som för VD-podden – jag vill hitta de bästa inom sin nisch och be dem att dela med sig av sina tips.”

E-handelsgigant är först ut

Först ut i webinarserien är några riktiga tungviktare. Rickard Lyko har tagit en frisörsalong i Vansbro och byggt om den till e-handelsgiganten Lyko som omsätter över två miljarder kronor. ”Det blev Lykos första internetköp”

”Det hela började 2004 när min pappa var på en mässa i London och tog hem ett australiskt vax för att sälja på familjens frisörsalong. Någon sökte efter vaxet på Alta Vista, hittade salongens hemsida och bad oss att posta det till dem. Det var vårt första internetköp”, säger Rickard Lyko.

Snabbspola snart två decennier så har det blivit många internetköp, och i första kvartalet 2022 står Lyko för en procent av alla e-handelsleveranser i Sverige. Och resan ska fortsätta, framåt satsar de stort på att bygga det egna varumärket – något de gör genom content, ett eget community och andra sätt att göra Lyko till mer än en handelsplats.

I webinariet samtalar Arash Gilan och Rickard Lyko om varför det är viktigt – och avhandlar framgångsfaktorer som:

•  Varför det är viktigt att ha teknikintresserade generalister med tidigt på resan – men hur Lyko numera kan ha specialister för smala områden som till exempel prissättning.

•  Hur en modig organisation som vågar göra fel är centralt för att lyckas.

•  Varför det är viktigt att satsa på sitt eget varumärke även när affären är att sälja andras produkter.

•  Hur det som “INTE går att mäta” är minst lika viktigt i marknadsföringen för att på sikt skapa tillväxt.

•  Att ha en “wow-budget” för att kunna wow:a kunderna.

Se Rickard Lyko berätta om miljardresan här.

Så nådde Nordic Nest 1,8 miljarder

Gäst nummer två är Bank Bergström. Sedan 2017 är han vd på Nordic Nest, som idag finns på 70 marknader och de senaste fem åren har tiofaldigat sin omsättning till 1,8 miljarder kronor. En av framgångsfaktorerna har varit att ge fullt mandat till de olika teamen.

”Vi brukar säga att om sju av tio beslut är bra beslut, då har vi rätt blandning”

“Vilken medarbetare som helst, oavsett roll, ska ha fullt mandat att fatta vilket beslut som helst man vill för att vi ska nå till våra mål. Vi brukar säga att om sju av tio beslut är bra beslut, då har vi rätt blandning av fart och kvalitet.”

I samtalet med Arash Gilan berättar Bank Bergström mer om den imponerande resan:

•  Varför de bygger företaget som om att det ska finnas för alltid.

•  Hur de tidigare lagt 98 procent av budgeten ”längst ner i kundtratten” – men hur de nu tänker om för att stärka varumärket hos målgruppen.

•  Värdet av att kliva in på en ny marknad i precis rätt tillfället då den är på uppgång

•  Och hur alla medarbetare är delaktiga i varje rad i resultaträkningen.

Se samtalet med Bank Bergström från Nordic Nest här.

Fler e-handelsproffs kommer

Fler avsnitt av ”En djävel på e-handel” är på väg, inte minst ett spännande samtal med Susanne Holmström, vd för NetOnNet, och Nic Staeger, COO på Nordiska Galleriet.

“Oavsett om du är e-handlare eller ej så är det här en webinar-serie du bara måste se för det delas sällsamt bra insikter”, avslutar Arash Gilan.

Se samtliga gäster i webinar-serien ”En djävel på e-handel” här.

Läs mer